لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

اعتراض تعدادی از شهروندان سرپل‌ذهاب همزمان با سفر روحانی به کرمانشاه


همزمان با سفر رئیس‌جمهوری ایران به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، تعدادی از شهروندان سرپل‌ذهاب در اعتراض به قطع چند ماهه آب آشامیدنی و اجرا نشدن وعده‌های دولت در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

در همین حال بر اساس فیلم‌های منتشر شده در برخی سایت‌ها، تعدادی از شهروندان سرپل ذهاب هنگام بازدید محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه از مناطق زلزله‌زده، با فریادهای «دولت دروغگو» به اجرا نشدن وعده‌های دولت اعتراض کردند.

در این فیلم‌ها ماموران انتظامی اجازه نزدیک شدن معترضان به این دو مقام دولتی را نمی‌دهند و آنان سوار خودرو شده و محل را ترک می‌کنند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها، گروهی از مردم سرپل‌ذهاب روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند و همزمان با سفر حسن روحانی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، در مقابل فرمانداری این شهر تجمع و با سردادن شعارها و همراه داشتن دست داشتن دست‌نوشته‌هایی از اجرا نشدن وعده‌های دولت انتقاد کردند.

خبرگزاری مهر با اشاره به حضور «جمعیت قابل توجهی» از معترضان در مقابل فرمانداری، به نقل از یکی از آنان نوشت که وعده‌های سفر اول رئیس‌جمهوری به کرمانشاه اجرا «نشده»، نه مهلت پرداخت وام‌ها تمدید شده و نه تکلیف خانه‌های زلزله‌زدگان مشخص شده است.

همچنین بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های مجازی، یکی از شهروندان مناطق زلزله‌زده اعلام می‌کند که روستاهای این مناطق چهار ماه است که آب آشامیدنی ندارند و بنیاد مسکن و نهادهای دیگر به مشکلات ساکنان این مناطق توجهی نمی‌کنند.

رئیس‌جمهوری ایران که روز سه‌شنبه برای افتتاح خط آهن کرمانشاه به این استان سفر کرده بود از تعدادی از روستاهای زلزله‌زده بازدید کرد.

آقای روحانی در این بازدید گفت: «باید تلاش کنیم تا همه منازل آسیب‌دیده این منطقه تا پایان تابستان ۹۷ تکمیل و به مردم تحویل داده شود».

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه در ۲۱ آبان‌ ۹۶ بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار تن را ویران کرد.

در چهارماه گذشته گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادهای مردم منطقه منتشر شده‌ است.

قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در مجلس روز ۲۱ اسفند گفته بود که با وجود گذشت چهار ماه از وقوع زلزله در این استان، هنوز «وام‌های مصوب دولت» به زلزله‌زدگان این منطقه تعلق نگرفته است.

پیش از آن نیز شهاب نادری نماینده پاوه و اورمانات در مجلس گفته بود که «۶۰ درصد» مردم مناطق زلزله‌زده با وجود بارش شدید باران، بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و وقوع سیلاب‌های محلی در خارج از کانکس زندگی می‌کنند.

آقای نادری پیش از آن نیز گفته بود که برخی از زلزله‌زدگان به «سرویس بهداشتی» دسترسی ندارند و برخی از آنها «۷۰ روز است که حمام نرفته‌اند».

در ماه‌های گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره مرگ سارینا ذهابی، کودک دو ساله، ماتیار شماعی، کودک خردسال یک سال و نیمه، نوشین محمدی، دختر ۱۷ ساله معلول بر اثر سرما منتشر شده است.

در همین حال فاطمه دانشور عضو سابق شورای شهر از مرگ «پنج کودک زیر پنج سال» بر اثر سرما خبر داده اما استاندار کرمانشاه گزارش‌ها درباره مرگ کودکان بر اثر سرما را تکذیب کرده است.

فوت سارینا ذهابی علاوه بر انتقادها از دولت، انتقادهایی را از هنرمندان و چهره‌های سیاسی که کمک‌های مردم را برای کمک به زلزله‌زدگان جمع‌آوری کرده بودند، به دنبال داشت.

از جمله این چهره‌ها صادق زیباکلام، استاد دانشگاه است که اعلام کرده قصد دارد با پول‌هایی که مردم برای کمک به زلزله‌زدگان به حساب او واریز کرده‌اند یکی از روستاهای زلزله‌زده را با «نگاه توسعه پایدار» بازسازی کند.

با این حال برخی از منتقدان معتقدند که این کمک‌ها برای نیازهای ابتدایی زلزله‌زدگان یا مواردی چون اهدای کانکس جمع‌آوری شده و نباید برای موضوعات دیگر مصرف شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا/ ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG