لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

دو ماه پس از زلزله کرمانشاه مردم هنوز «با کمبود سرویس بهداشتی مواجه‌اند»


زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت.
زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت.

با گذشت بیش از دو ماه از زمین‌لرزه در کرمانشاه، بر پایه گزارش هیئت اعزامی کمیسیون امنیت ملی مجلس به این منطقه، مردم زلزله‌زده همچنان از کمبود کانکس‌های حمام و سرویس بهداشتی رنج می‌برند.

محمد جواد جمالی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این موضوع را روز چهارشنبه (۲۷ دی) پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب، اِزْگِله و ثلاث باباجانی و صحبت با شماری از مردم منطقه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا بیان کرده‌است.

وی افزوده مسئولان «کمترین کنترلی» بر شماری از کانکس‌هایی از سوی مردم به زلزله‌زدگان «اهدا» شده، نداشتند و «هنوز تعدادی از مردم به کانکس برای اسکان و تأمین نیازهایشان احتیاج دارند.»

این نماینده، مهمترین نیاز زلزله‌زدگان را «تأمین کانکس مجهز به وسایل حمام و سرویس‌های بهداشتی» عنوان کرده و از خیرین و شهرداری‌ها خواسته برای تأمین این نیازها وارد عمل شوند.

آقای جمالی در ادامه گفته که «کانکس برای اسکان کم است و برخی مناطق دچار مشکل هستند.»

وی یکی دیگر از نیازهای منطقه را «وسایل بازی به خصوص سرسره و تاب برای کودکان» عنوان کرده و افزوده که «درخواست ما این است که گروه‌هایی با جنبه‌های هنری شادی‌آفرین به این مناطق بیایند.»

جمالی در زمینه روند آواربرداری و اهدای وام به زلزله‌زدگان نیز خواستار همکاری بیشتر نهادهای مسئول با سازمان‌های محلی کرمانشاه و نیز تسریع امور اداری شده‌است.

اظهارات این نماینده به عنوان یکی از اعضای هیئت اعزامی به استان کرمانشاه در حالی مطرح شده که ششم دی‌ماه نیز معاون وزیر بهداشت از فقدان سرویس بهداشتی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه خبر داده بود.

علیرضا رئیسی گفته بود که «مردم کرمانشاه هنوز سرویس بهداشتی ندارند و این موضوعی بسیار مهم است. باید پرسید که چه کسی متولی حل این مشکلات است؟»

دو روز پس از آن نیز رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه نسبت به احتمال «همه‌گیر شدن» بیماری‌های پوستی و عفونی در مناطق زلزله‌زده این استان ابراز نگرانی کرد.

ابراهیم شکیبا این موضوع را ناشی از کمبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده عنوان کرد بود.

«دفع غیربهداشتی» فاضلاب چشمه‌های توالت در منطقه از جمله مشکلات مورد اشاره ابراهیم شکیبا بود که او به همین علت، نسبت به همه‌گیری بیماری‌های «عفونی و واگیردار» در این مناطق هشدار داد.

زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار نفر را ویران کرد.

XS
SM
MD
LG