لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

هشدار در مورد احتمال همه‌گیری بیماری‌های پوستی و عفونی در مناطق زلزله‌زده


رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه نسبت به احتمال «اپیدمی» بیماری‌های پوستی و عفونی در مناطق زلزله‌زده این استان ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری صداوسیما٬ روز جمعه، هشتم دی، از قول ابراهیم شکیبا نوشت که این موضوع ناشی از کمبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق زلزله‌زده است.

به گفته این مقام محلی، در حال حاضر در سرپل ذهاب، علاوه بر توالت‌های موجود، به ۵۱۰ چشمه توالت در شهر و ۷۱۰ چشمه توالت در روستا‌ها نیاز است.

آقای شکیبا همچنین از نیاز به ۳۶۰ چشمه توالت دیگر در شهرستان ثلاث باباجانی خبر داده است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه به کمبود حمام در مناطق زلزله‌زده نیز اشاره کرده و گفته که «در شهرستان سرپل ذهاب ۶۵۰ دوش حمام و در ثلاث باباجانی ۲۵۰ دوش حمام دیگر نیاز است».

او در گفت‌و‌گو با ایسنا نیز گفته که برخی مردم زلزله زده از زمان زمین لرزه تاکنون امکان استحمام نداشته‌اند.

«دفع غیربهداشتی» فاضلاب چشمه‌های توالت در منطقه نیز از جمله مشکلات مورد اشاره ابراهیم شکیبا است که او به همین علت٬ نسبت به اپیدمی بیماری‌های «عفونی و واگیردار» در این مناطق هشدار داده است.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در عین حال به کم‌ بودن کلر و غیرقابل شرب بودن آب لوله‌کشی برخی مناطق روستایی استان اشاره کرده و از مقام‌های مسئول خواسته برای رفع نیازهای زلزله‌زدگان اقدام کنند.

معاون وزیر بهداشت نیز پیشتر گفته بود ایران٬ در مواجهه با حوادث طبیعی٬ دچار ضعف مدیریتی است و یکی از مصادیق آن نبود سرویس بهداشتی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه است.

به گفته علیرضا رئیسی٬ «مردم کرمانشاه هنوز سرویس بهداشتی ندارند و این موضوعی بسیار مهم است. باید پرسید که چه کسی متولی حل این مشکلات است....در تهران زلزله‌ای ۵.۲ ریشتری آمد و همه چیز قفل شد. قاطعانه می‌گویم که اگر در تهران اتفاقی افتاده بود، هیچ کس نمی‌توانست کمکی کند».

مجید همتی٬ رئیس اداره بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه هم با اعلام خبر تلف‌شدن ۳۰ درصد دام‌ها در مناطق زلزله‌زده استان٬ گفته بود که وجود این لاشه‌ها در منطقه منجر به آلودگی‌های زیست‌محیطی و شیوع بیماری‌های قابل‌ انتقال می‌شود.

زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار نفر را ویران کرد.

با توجه به وسعت تخریب صورت گرفته هنوز کانکس کافی در این مناطق توزیع نشده، و بسیاری هنوز شب‌ها را در سرمای شدید به صبح می‌رسانند.

شهاب نادری، نماینده پاوه در مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی گفته در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تاکنون ۴ نفر از سرمازدگی جان باخته‌اند و دست‌کم ۲۰ نفر نیز اقدام به خودکشی کرده‌اند.

آقای نادری در عین حال هشدار داده است با توجه به شرایط «این آمارها قطعا روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند».

ساعاتی پس از انتشار گفته‌های این نماینده مجلس، خبرگزاری تسنیم به نقل از مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اعلام کرد پس از زلزله کرمانشاه، «هیچ فوت ناشی از خودکشی ثبت نشده است».

این مقام مسئول همچنین مرگ یک مددکار اجتماعی را تأیید کرد اما گفت خودکشی او ناشی از تألمات زلزله نبوده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری صداوسیما و تسنیم و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG