لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

وقوع چند زمین‌لرزه در روز پنجشنبه در نواحی مرزی ایران و عراق


ایستگاه مرزی پرویز خان در مرز ایران و کردستان عراق
ایستگاه مرزی پرویز خان در مرز ایران و کردستان عراق

روز پنجشنبه چندین زمین‌لرزه در مرز میان ایران و عراق گزارش شده است. تعدادی از این لرزش‌ها در استان‌های غربی ایران، و دیگر تکان‌های زمین لرزه در بغداد در عراق گزارش شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۶ ریشتر ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه روز پنجشنبه در مرز استان‌های کرمانشاه و ایلام حوالی جنوب شرقی سومار ثبت شد. این گزارش حاکی است سه پس لرزه دیگر نیز به فاصله ۲۰ دقیقه پس از زمین لرزه ۵.۶ ریشتری نیز بوقوع پیوسته است.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: «بر اساس آمار آخرین اخبار رسیده از ۱۲ تیم ارزیاب اعزامی به ۳۶ روستا در منطقه زلزله در کرمانشاه و ایلام، خسارات مالی و جانی نداشتیم».

طبق اعلام تلویزیون دولتی ایران، این زمین لرزه‌ها در ایران تلفات جانی در پی نداشته و چهار نفر با زخم‌های سطحی تحت مداوا قرار گرفته اند.

همزمان گزارش مرکز ثبت زمین‌شناسی آمریکا حاکی است که هفت زمین لرزه نزدیکی شهر مندالی در عراق – ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی بغداد را لرزانده است. یک زمین لرزه نیز نزدیکی مهران در غرب ایران روی داده که حدود ۹۰ کیلومتر با مندالی فاصله دارد.

شدت شش مورد از این لرزه‌ها حوالی پنج ریشتر، و شدت دو زمین لرزه دیگر چهار ریشتر گزارش شده است. همچنین طبق بررسی اعلام شده تا این لحظه، کانون این زمین‌لرزه‌ها در عمق ۱۰ کیلومتری بوده است.

همچنین گزارش شده که این لرزه‌ها و پس‌لرزه‌ها در بغداد پایتخت عراق نیز محسوس بوده است.

در ایران، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفته است: «از صبح پنجشنبه، پنج زمین لرزه با شدت حدود پنج ریشتر و در عمق زیر ۱۲ کیلومتر رخ داده است، این زمین‌لرزه‌ها نشانه‌های خوبی نیستند، به همین علت به مرکز هدایت عملیات بحران، ایلام، کرمانشاه آماده‌باش داده شده و دانشگاه‌های علوم پزشکی، همدان، خرم‌آباد و دزفول که در سطح دوم گسل‌های این زمین‌لرزه قرار دارند نیز به حالت آماده باش درآمده‌اند».

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و ایرنا؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG