لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

«افزایش مرگ‌ومیر» کودکان سرمازده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه


سر پل ذهاب
سر پل ذهاب

با وجود تکذیب استاندار کرمانشاه، برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های مختلف از افزایش مرگ‌ومیر کودکان زلزله‌زده بر اثر سرما در استان کرمانشاه خبر می‌دهند.

پس از خبر فوت یک کودک چهارماهه، روز شنبه خبر جان دادن یک دختر ١٧ ساله معلول و یک کودک خردسال یک‌ سال ‌و نیمه سرپل‌ذهابی نیز به این گزارش‌ها اضافه شد.

در پی اعلام خبری مبنی بر مرگ چند نفر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه در اثر «سرمازدگی» و تایید این خبر توسط دو نماینده مجلس، روزنامه شرق روز شنبه، هفتم بهمن‌ماه، از مرگ دست‌کم سه کودک دیگر در این مناطق خبر داد.

روزنامه شرق چاپ تهران روز شنبه در گزارش خود نوشت که علاوه بر دو کودک به نام‌های «سارینا و محمد» که خانواده‌های‌شان می‌گویند از شدت سرما جان باخته‌اند، «دو کودک و یک دختر نوجوان دیگر را نیز باید به این فهرست اضافه کرد».

شهاب نادری، نماینده شهر پاوه، هفته گذشته بدون ارائه جزئیات در مجلس خبر داد که «بر اثر سرما» چند نفر در مناطق زلزله‌زده جان باخته‌اند.

روزنامه قانون پنج‌شنبه گذشته، پنجم بهمن، به نقل از این نماینده مجلس گفت: «لازم است هرچه سریع‌تر کانکس یا پول به مردم زلزله‌زده داده شود تا آنها در این شرایط و وضعیت سرما نباشند؛ هرچند دیشب ما چند فرد فوتی از سرمازدگی داشتیم.»

در تایید اخبار قبلی، وب‌سایت «اعتماد آن‌لاین» روز جمعه، ششم بهمن‌ماه، مصاحبه‌ای با قاسم جاسمی، نماینده کرمانشاه، منتشر کرد که در آن خبر مرگ چند نفر از زلزله‌زدگان بر اثر سرمازدگی را تایید شده بود.

این در حالی است که پیشتر همین وب‌سایت مصاحبه‌ای با استاندار کرمانشاه منتشر کرده بود که در آن خبر مرگ چند نفر از زلزله‌زدگان بر اثر سرما را «به‌شدت» تکذیب کرده و گفته بود:‌ «صد درصد مطمئنم هیچ‌ کس در مناطق زلزله‌زده بر اثر سرما فوت نشده ‌است.»

حال روزنامه شرق در روز شنبه از دو کودک دیگر درگذشته بر اثر سرما نام برده است: «نوشین محمدی، دختر ١٧ ساله معلول که روز پنج‌شنبه جان داد، و ماتیار شماعی، کودک خردسال یک‌ سال ‌و نیمه سرپل‌ذهابی که درست یک ماه و ده روز از مرگش می‌گذرد.»

علاوه بر این دو، روزنامه شرق نوشت: «یک پسر دوساله نیز در سرپل ذهاب حدود ٢٥ روز پیش جان باخته است که نام او هنوز مشخص نیست.»

در این گزارش آمده است: «سوم دی‌ماه، ماتیار پس از یک ماه سرماخوردگی در خیابان جان می‌سپارد و در گواهی فوت او که در اختیار خبرنگار شرق است، دلیل مرگ او بیماری دستگاه‌های تنفسی درج می‌شود.»

توئیت روز گذشته خبرگزاری تسنیم در مورد مرگ یک نوزاد سرمازده:

در حالی که هنوز هیچ مقام دولتی به این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده است، روزنامه شرق به نقل از یک مقام سابق از «مرگ پنج کودک زیر پنج سال» خبر داده است.

فاطمه دانشور، عضو پیشین شورای شهر تهران و مدیریت مرکز خیریه مهرآفرین، در گفت‌وگو با «شرق» گفته است: «تاکنون خبر مرگ پنج کودک زیر پنج سال به ما رسیده» و «این مرگ‌ها از سرماخوردگی ناشی شده» است.

اسماعیل رمضانی، مدیر روابط‌ عمومی سازمان هلال ‌احمر، در گفت‌وگو با «شرق» مرگ کودکان بر اثر سرما را «نه تأیید و نه تکذیب می‌کند».

زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه که در ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ رخ داد، بیش از ۶۰۰ کشته برجا گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار نفر را ویران کرد.

در پی این رخداد کارزارهای بسیاری برای جمع‌آوری کمک مالی و جنسی به زلزله‌زدگان به راه افتاد و مقامات دولت وعده‌هایی برای حل مشکلات مردم این منطقه دادند.

با این حال در بیش از سه ماهی که از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادات مردم منطقه منتشر شده است.

در همین زمینه فاطمه دانشور به شرق گفته است که «هنوز ۵۰ درصد مردم سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند».

با استفاده از روزنامه شرق، اعتماد آن‌لاین، رادیوفردا؛ ف. دو.

XS
SM
MD
LG