لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

کشف مقبره ۴۴۰۰ ساله «منحصر به‌فرد» در مصر


تصویر آرشیوی است
تصویر آرشیوی است

مصر اعلام کرد که باستان‌شناسان موفق به کشف مقبره‌ای «منحصر به‌فرد» با قدمت ۴۴۰۰ ساله در منطقه سقاره در نزدیکی قاهره، پایتخت این کشور شده‌اند.

به گزارش رویترز، ارزیابی باستان‌شناسان بر این است که پیکر یک کاهن بزرگ سلطنتی مربوط به دودمان پنجم پادشاهان باستانی مصر در این مقبره نسبتاً وسیع قرار دارد.

تندیس‌ها و نقوش رنگارنگ، به‌ویژه به رنگ سربی بر روی دیوارهای آرامگاه، قفسه‌هایی با نقوش بر ردیف‌بندی قفسه‌ها و نوشته‌های خطاطی هیروگلیف، که خط مصر باستان بوده، در این مقبره به طرزی روشن دیده می‌شود. حروف هیروگلیف بر اساس کشیدن تصاویر اشیا و بویژه جانوران است.

مجسمه‌ها که شمار آنها دست‌کم ۵۵ تندیس اعلام شده، از سنگ‌های قرار گرفته بر دیوارهای مقبره تراشیده شده‌اند اما باستان‌شناسان گفته‌اند در ادامه کاوش‌ها، ممکن است مجسمه‌های مشابه دیگری را در این مکان کشف کنند.

سر و بدن اکثر مجسمه‌ها دست‌نخورده باقی مانده و تقریباً سالم است.

این مقبره حفرشده در دل خاک که ماه گذشته ورودی آن کشف شده، به شکلی خیره‌کننده در طول ۴۴ قرن سالم باقی مانده و از گزند روزگار و همچنین از دستبرد سارقان اماکن باستانی در امان بوده‌است.

عرض مکان کشف شده حدود سه متر با ارتفاعی نسبتاً بلند به درازای سه متر است؛ و در حالی که حدود ۱۰ متر از طولی مقبره تا کنون کشف شده، کاوشگران می‌توانند به سهولت حفاری در آن را ادامه دهند.

در این مقبره پنج اتاق کشف شده که هنوز چهار اتاق آن کاوش نشده و تیم‌های باستان‌شناسان را به کشف آثار هیجان‌انگیز بیشتر امیدوار کرده‌است.

مصطفی وزیری، رئیس سازمان میراث باستانی مصر، تأکید کرده که کشف چنین مکانی نظر به سالم بودن و نقش و نگار باقی مانده در آن، در دهه‌های گذشته سابقه نداشته‌است.

خالد عنانی، وزیر اکتشافات باستانی مصر، تأیید کرده که مقبره شامل نمادهایی از اموال و شیوه زندگی کاهن بزرگ و بستگان نزدیک او مانند مادر و همسر و اعضای خانواده‌اش است.

باستان‌شناسان مصری مطمئن شده‌اند که پیکر «وُوح‌تی» کاهن بزرگی که در دربار فرعون «نفریر کارع کاکای» خدمت می‌کرده، در این مقبره قرار دارد.

«نفریر کارع کاکای» سومین حاکم از دودمان پنجم فراعنه مصر باستان بود؛ سلسله‌ای که از سال ۲۴۹۸ تا ۲۳۴۵ پیش از میلاد بر این سرزمین حکمروایی می‌کرد.

کشف جدید، باستا‌نشناسان سراسر جهان را به وجد آورده و بویژه آن دسته از آن‌ها که در حروف هیروگلیف تخصص دارند، برای بررسی از نزدیک مقبره ابراز علاقه کرده‌اند.

به تازگی نیز هفت قبر دیگر که قدمت برخی از آنها به شش هزار سال پیش بازمی‌گردد، در منطقه سقاره کشف شده بود.

کاوشگران دخیل در آن حفاری‌ها گفته بودند که در برخی از گورها جسد مومیایی شده گربه‌ها و نیز مجسمه‌های کوچکی از سوسک بدست آمد.

علم باستان‌شناسی بر اساس آثار بدست آمده در فعالیت‌های کاوشگران حاکی است که مردم ایام باستان در این بخش از مصر، مردگان خود را در منطقه وسیع سقاره که مانند شهر مردگان بود، خاک می‌کردند.

سقاره به خاطر وجود هرم پلکانی «جوسِر»، که قدیمی‌ترین بنای کاملاً سنگی کشف شده در دنیا محسوب می‌شود و قدمتی ۴۶۰۰ ساله دارد، در میان باستان‌شناسان و علاقه‌مندان اماکن باستانی پرآوازه است.

XS
SM
MD
LG