لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۲

احسان یارشاطر، بنیانگذار دانشنامه ایرانیکا، درگذشت


احسان یارشاطر ۱۶ جلد کتاب درباره تاریخ ادبیات ایران نوشت.
احسان یارشاطر ۱۶ جلد کتاب درباره تاریخ ادبیات ایران نوشت.

احسان یارشاطر، بنیانگذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و استاد بازنشسته مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا آمریکا، روز شنبه دهم شهریور در سن ۹۸ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

وی علاوه بر شهرتش به خاطر نوشتن ۱۶ جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران، بنیانگذار و ویراستار دانشنامه ایرانیکا بود که از دهه ۱۹۷۰ با همکاری شمار زیادی از محققان و ویراستاران در نیویورک در حال انتشار است.

دانشنامه ايرانيکا پروژه‌ ايران‌شناسی است که به همت احسان يارشاطر از سال‌های ميانی دهه ۵۰ خورشيدی درباره فرهنگ و تاريخ سرزمين ايران به زبان انگليسی، در ايران آغاز به کار کرد و پس از انقلاب بهمن ۵۷ در بخش ايران‌شناسی دانشگاه کلمبيا در شهر نيويورک استقرار يافت.

تهیه دانشنامه ایران و اسلام (با وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ کار این دانشنامه در جلد دهم متوقف ماند)، مجموعه میراث ایران (چهل و پنج جلد ترجمه متون کلاسیک فارسی‌به زبان‌های غربی‌) و فراهم آوردن امکان ترجمه انگلیسی تاریخ طبری از جمله دیگر اقدامات احسان یار شاطر است.

آقای یارشاطر، متولد سال ۱۲۹۹ در همدان، دانش‌آموختهٔ دوره دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و دوره دکترای زبانشناسی ایرانی در مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا دانشگاه لندن بود.

وی در خانواده‌ای مومن به کیش بهاییت به دنیا آمد. او در کودکی مادر و پدرش را از دست داد و سرپرستی او و خواهر و برادرش، هر کدام به یکی از قوم و خویشان سپرده شد.

آقای یارشاطر در خاطرات خود گفته است: «هیچ به زندگی دلگرم نبودم. دو بار هم سعی کردم با خوردن تریاک به زندگی‌ام خاتمه دهم، که اطرافیانم متوجه شدند و نجاتم دادند».

احسان یار شاطر در دانشسرای مقدماتی تربیت معلم و بعد دانشسرای عالی تهران تحصیل و بعدتر از دانشگاه تهران با دکترای زبان و ادبیات فارسی فارغ التحصیل شد.

XS
SM
MD
LG