لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

رئیس پدافند غیرعامل: سالانه هشت حمله جدی سایبری به ایران انجام می‌شود


غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران می‌گوید، روزانه ۵۰ هزار حمله سایبری و سالانه حدود «هشت حمله جدی» سایبری به ایران انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامرضا جلالی در یک برنامه تلویزیونی گفت که پس از ویروس استاکس‌نت «اقدامات زیادی برای حمله به زیرساخت‌های» اتمی ایران انجام شده «ولی هیچ کدام موفق نبوده است».

آقای جلالی به جزئیات این حملات اشاره نکرد.

وی گفت که روزانه ۵۰ هزار حمله سایبری و سالانه حدود هشت حمله جدی به ایران انجام می‌شود.

رئیس سازمان پدافند عامل توضیح بیشتری در این باره نداده و تنها گفت که حملات جدی سالانه «کنترل» شده‌اند.

آقای جلالی سال ۸۹ نیز گفته بود که با هماهنگی وزارت اطلاعات و مخابرات، دوره‌های آموزشی متعددی برای مقابله با ویروس استاکس‌نت برگزار شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز در خردادماه سال ۹۱ گزارش داده بود که تأخیر به وجود آمده در برنامه هسته‌ای ایران، نتیجه حمله سایبری مشترک اسرائیل و آمریکا است و بدافزار «استاکس‌نت» به روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران ضربه زده است.

طبق این گزارش، «استاکس‌نت» ابتدا در کوره هسته‌ای دیمونای اسرائیل آزمایش شده و کوره هسته‌ای دیمونا به مدت دو سال به «آزمایشگاهی» برای اطمینان از کار کردن بدافزار استاکس‌نت تبدیل شده بود.

این روزنامه در بهمن‌ماه ۹۷ در گزارشی به نقل از مقام‌های پیشین و فعلی دولت آمریکا، نوشته بود که کاخ سفید برنامه محرمانه‌ای برای مقابله با برنامه موشکی جمهوری اسلامی دارد.

در همین حال هفته گذشته گزارشی درباره «حمله سایبری موفق به تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های حیاتی» منتشر شد اما دولت ایران این گزارش را تکذیب کرد.

رئیس سازمان پدافند عامل ایران در این مصاحبه که روز جمعه،‌ پنجم مهرماه، انجام شده با تاکید بر این که همچنان به سخنان سابق خود درباره «ابردزدی» اعتقاد دارد، تغییرات اقلیمی را «مشکوک» خواند.

وی اضافه کرد: «من هنوز کاملاً بر این اعتقاد هستم و شاید از واژگان خوبی استفاده نشد... ولی موضوع تغییرات عامدانه اقلیمی است.»

آقای جلالی گفت: «در واقع ابزارهایی در دنیا وجود دارد که می‌تواند در لایه‌هایی از جو اثرگذاری و تغییرات اقلیمی در دنیا درست کند.»

وی تاکید کرد که مراکز علمی باید درباره «جنگ و اقلیم» پژوهش کنند.

آقای جلالی ۱۱ تیر ۹۷ مدعی شده بود که بر اساس نتایج یک «مطالعه مراکز علمی»، تغییرات اقلیمی در ایران «مشکوک به دخالت خارجی‌هاست».

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و تسنیم و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG