لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

ایران «حمله سایبری موفق به زیرساخت‌های حیاتی» خود را تکذیب کرد


به گزارش وب‌سایت امنیت سایبری «نت‌بلاکس» اقدامات محدود سایبری علیه زیرساخت‌های صنایع نفت ایران رخ داده است
به گزارش وب‌سایت امنیت سایبری «نت‌بلاکس» اقدامات محدود سایبری علیه زیرساخت‌های صنایع نفت ایران رخ داده است

مرکز امنیت سایبری در ریاست جمهوری ایران روز شنبه گزارش‌ها درباره «حمله سایبری موفق به تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های حیاتی» ایران را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، مرکز مدیریت راهبردی «افتا»ی ریاست جمهوری روز شنبه، ۳۰ شهریور، اعلام کرد که «برخلاف ادعاهای امروز رسانه‌های غربی» حمله سایبری موفقی «به تاسیسات نفتی و سایر زیرساخت‌های حیاتی کشور صورت نگرفته است».

سخنگوی وزارت نفت ایران نیز گزارش‌ها درباره حمله سایبری به تاسیسات نفتی را تکذیب و اعلام کرد که فعالیت تاسیسات نفتی ایران طبق روال عادی ادامه دارد.


وب‌سایت امنیت سایبری «نت‌بلاکس» در یک پیام توییتری خبر داد که از جمعه شب اقدامات محدود سایبری علیه زیرساخت‌های کامپیوتری وزارت نفت ایران و برخی از شرکت‌های پتروشیمی رخ داده است.

این وب‌سایت در توییت خود از بروز «اختلال و قطعی» در ایران در شامگاه جمعه خبر داده و گفته است که این اختلال‌ها بر «سایت‌های آن‌لاین صنعتی و دولتی» ایران اثر گذاشته است.

نت‌بلاکس تاثیر این اختلال و قطعی را محدود توصیف کرده است.

یک هفته پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در روز شنبه، ۲۳ شهریورماه، خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که پنتاگون «طیف وسیعی» از اقدامات و گزینه‌ها را برای مقابله به مثل با ایران به رئیس جمهور آمریکا ارائه کرده که یکی از آنها حمله سایبری است.

طبق این گزارش، «طیف وسیع گزینه‌ها» که قرار بود در اختیار دونالد ترامپ قرار بگیرد «می‌تواند شامل اقدامات نظامی، سیاسی و اقتصادی باشد» و گزینه‌های نظامی نیز «از حمله نکردن تا حمله هوایی و اقدامات پنهان چون حمله سایبری» را دربرمی‌گیرد.

پس از حمله به پهپاد آمریکایی نیز در روز ۳۰ خردادماه نیز روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های ارشد دولت آمریکا که نام‌شان فاش نشد خبر داد که حملات سایبری مخفیانه، ظرفیت‌ها و توانایی‌های سپاه پاسداران در ردگیری نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران را مختل کرده‌ است.

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره حملات سایبری به تاسیسات پتروشیمی ایران منتشر شده است.

بر اساس گزارش‌ها همچنین برخی از حملات سایبری نیز باعث ایجاد مشکلاتی در برنامه اتمی و موشکی ایران شده که ماجرای «ویروس استاکس‌نت» و «ناکام ماندن پرتاب دو ماهواره ایرانی» از جمله آنها است.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا و رویترز/ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG