لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

ژنرال بازنشسته آمریکا اتهامات درباره درز حمله سایبری «استاکس نت» به ایران را پذیرفت


ژنرال بازنشسته جیمز کارترایت،
ژنرال بازنشسته جیمز کارترایت،

ژنرال بازنشسته جیمز کارترایت، معاون سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، اتهامات در خصوص اظهارات کذب درباره پرونده درز اسرار حمله سایبری استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران را پذیرفته است.

به گزارش رویترز، ژنرال کارترایت روز دوشنبه با حضور در دادگاه فدرال در ایالت مریلند این اتهامات را پذیرفته است.

طبق این گزارش قاضی ریچارد لئون خطاب به ژنرال کارترایت گفته است، که آیا متوجه اتهامات وارده است. وی در پاسخ گفته است که اتهامات را می‌پذیرد.

به گزارش رویترز، این اتهامات می‌تواند تا پنج سال زندان برای ژنرال کارترایت در پی داشته باشد. اما وکیل آقای کارترایت به قاضی گفته است، دولت و وکلای مدافع توافق کرده‌اند که حبس موکلش بیشتر شش ماه نباشد.

قرار است حکم این ژنرال بازنشسته اول ژانویه اعلام شود، اما میزان حکم وی را قاضی لئون صادر خواهد کرد.

ژنرال جیمز کارترایت در جریان تحقیقات و بازجویی‌ها در خصوص درز اسرار حمله سایبری استاکس نت به تاسیسات هسته‌ای ایران دیوید سنگر، خبرنگار نیویورک تایمز و انتشار این اطلاعات در کتاب وی، گفته بود که منبع درز این اطلاعات نیست.

دیوید سنگر در این کتاب به شرح چگونگی حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران به وسیله ویروس معروف به «استاکس نت» پرداخته بود.

به گزارش رویترز، در دادخواست دادستان‌های فدرال همچنین آمده است، ژنرال جیمز کارترایت در جریان تحقیقات در خصوص درز اطلاعات به روزنامه نگار دیگری به نام دانیل کلایدمن بازپرسان را گمراه کرده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در خردادماه سال ۱۳۹۱ گزارش داده بود که تاخیر بوجود آمده در برنامه هسته‌ای ایران، نتیجه حمله سایبری مشترک اسرائیلی- آمریکایی است و بد افزار «استاکس نت» به روند غنی سازی اورانیوم در ایران ضربه زده است.

طبق این گزارش «استاکس نت» ابتدا در کوره هسته‌ای دیمونای اسرائیل آزمایش شده بود.

به گزارش این روزنامه، کوره هسته‌ای دیمونا به مدت دو سال به «آزمایشگاهی» برای اطمینان از کار کردن بد افزار استاکس نت تبدیل شده بود.

نیویورک تایمز به نقل از کسانی که آنها را مقامات امنیتی و کار‌شناسان اطلاعاتی معرفی کرده ولی نامشان را نبرده بود، نوشت: اسرائیل در تاسیسات دیمونا، سانتریفوژهای مشابه با دستگاه‌های گریز از مرکز ایران را که در تاسیسات غنی سازی نطنز نصب شده است، تولید کرده بود.

XS
SM
MD
LG