لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

«رشوه صد میلیون دلاری» قاچاقچی معروف به رئیس جمهوری سابق مکزیک


دادگستری آمریکا هفته گذشته این عکس ال‌ چاپو را منتشر کرده است.
دادگستری آمریکا هفته گذشته این عکس ال‌ چاپو را منتشر کرده است.

یک دستیار سابق خواکین گوزمن، ملقب به ال‌چاپو یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر مکزیک، روز سه شنبه در دادگاهی در آمریکا شهادت داده است که ال‌چاپو ۱۰۰ میلیون دلار به رئیس جمهوری سابق مکزیک رشوه داده است.

به گزارش رویترز، الکس سیفونتس که خود را به عنوان «دست راست» ال چاپو معرفی کرده در دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک تایید کرد که موضوع پرداختن رشوه به رئیس جمهوری سابق مکزیک در سال ۲۰۱۶ گزارش کرده است.

رویترز می‌گوید، پس از انتشار این خبرتلاش کرده است تا با انریکه پنیا نیتو رئیس جمهوری سابق مکزیک تماس بگیرد و موفق نشده است. این در حالی است انریکه پنیا نیتو پیشتر گزارش‌ها در خصوص دریافت رشوه را رد کرده بود.

انریکه پنیا نیتو از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۸ رئیس جمهوری مکزیک بود.

گوزمن سردسته کارتل مواد مخدر سینالوئا در مکزیک است که از آن به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های قاچاق مواد مخدر در جهان یاد می شود. دادگاه او از نوامبر سال گذشته آغاز شده است .

خواکین گوزمن، ملقب به ال‌چاپو ۶۱ ساله در ۲۰۱۷به آمریکا مسترد شد تا برای اتهاماتی چون قاچاق کوکائین، هروئین و سایر مواد مخدر در آمریکا محاکمه شود.

الکس سیفونتس همچنین به دادگاه گفته است که انریکه پنیا نیتو ابتدا درخواست ۲۵۰ میلیون دلاررشوه کرده بود و این رشوه در اکتبر سال ۲۰۱۲ پرداخت شد. در آن موقع انریکه پنیا نیتو تازه انتخاب شده بود و هنوز سوگند یاد نکرده بود.

خواکین گوزمن یکبار در سال ۲۰۰۱ توانسته بود از زندان بگریزد ولی پس از یک دهه دوباره بازداشت شد. ال چاپو همچنین در سال ۲۰۱۵ توانست دوباره از زندان بگریزد.

ال‌چاپو متولد ایالت سینالوئا است و گفته می شود کارتل مواد مخدر تحت رهبری او در دهه ۱۹۹۰توانسته بود در نبرد خونین با دیگر کارتل‌های مواد مخدر در مکزیک جایگاه خود را تثبیت کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی کارتل ال‌چاپو بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ میلادی فقط ۲۰۰ تن کوکائین به ایالات متحده وارد کرده است.

با استفاده از گزارش‌ها رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG