لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

در کنار افزایش بودجه‌های امنیتی و تبلیغاتی، دولت ردیف بودجه برای معلولان را حذف کرد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

یک مدیر سازمان بهزیستی حذف ردیف اعتباری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را تأیید کرد، اما مدعی شد با توجه افزایش بودجه سازمان بهزیستی «اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده است».

این در حالی است که طبق قانون حمایت از معلولان، این قانون باید دارای ردیف اعتبار باشد و به‌گفته مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان، الحاق اجرای آن به اعتبار سازمان بهزیستی غیرقانونی است.

علیرضا آنجلاسی، معاون توسعه منابع سازمان بهزیستی، روز چهارشنبه ۵ بهمن با تأیید خبر حذف این ردیف اعتباری از بودجه گفت: «این سؤال ما از سازمان برنامه و بودجه نیز هست که چرا این ردیف اعتباری حذف شده است.»

آنجلاسی در عین حال گفت که بودجه سازمان بهزیستی «از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و۶۰۰ میلیارد تومان رسیده، بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و در این لایحه ارقام به‌صورت کلی آمده است».

اما بهروز مروتی، مدیر کمپین دفاع از حقوق معلولان، با اشاره به این‌که اجرای قانون حمایت از معلولان «دست‌کم ۶۰ هزار میلیارد تومان» بودجه نیاز دارد و در سال‌های گذشته تنها در حد ۳ هزار میلیارد تومان به آن تخصیص داده‌اند، تأکید می‌کند که خواست معلولان «تنها بازگرداندن ردیف اعتباری نیست بلکه تخصیص بودجه درخور معلولان هم هست».

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس هم با تأیید غیرقانونی‌بودن اقدام دولت در حذف این ردیف بودجه گفت: «وقتی برای معلولان قانون دائمی گذاشته‌ایم، دولت مکلف است ردیف‌های موردنیاز برای اجرا را معین و رعایت کند».

حسینعلی حاجی‌دلیگانی همچنین افزود که انجام این کار ضرورت دارد و «نیاز به بیان دلیل و توجیه نیست چون این امر لازم و مبتنی بر قانون است‌».

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب اسفند ماه سال ۱۳۹۶ بود که در اردیبهشت ۱۳۹۷ به‌طور رسمی از سوی رئیس‌جمهور وقت هم ابلاغ شد و از آن زمان دولت موظف است ردیف اعتباری جداگانه برای این قانون در بودجه در نظر بگیرد.

ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول با اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی، استانداردسازی ساختمان‌ها و اماکن عمومی برای تردد معلولان و بیمه خدمات درمانی و مکمل از جمله موارد قانون ۱۶ ماده‌ای حمایت از حقوق معلولان در ایران است .

با این حال بسیاری از تشکل‌ها و حامیان حقوق افراد دارای معلولیت در سال‌های گذشته از تحقق‌نیافتن مواد این قانون و بی‌توجهی مسئولان انتقاد و حتی تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

سال گذشته نیز دولت بودجه اختصاصی به اجرای این قانون را که پیش از آن دو هزار میلیارد تومان بود، ۱۳۰ میلیارد تومان کاهش داده بود که منجر به شکل‌گیری تجمعات اعتراضی معلولان هم شد.

حذف «غیرقانونی» ردیف اعتباری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی صورت گرفته که دولت جمهوری اسلامی بودجه نهادهای امنیتی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی را برای سال‌ آینده به‌شدت افزایش داده است.

بر اساس متن لایحه بودجه، بودجه سپاه پاسداران ۲۸ درصد رشد داشته و بودجه سازمان صداوسیما هم با رشد ۴۲ درصدی به هفت هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان افزایش یافته است.

ارتش، نیروهای انتظامی، وزارت اطلاعات و سازمان زندان‌های کشور هم از دیگر بخش‌های حکومتی هستند که بودجه‌های آن‌ها افزایش چشمگیر داشته و در یک قلم دیگر، بودجه سازمان تبلیغات اسلامی نیز شاهد رشد ۵۳ درصدی بوده بوده است.

سازمان بهزیستی نزدیک به دو میلیون فرد دارای معلولیت را به‌طور رسمی تحت پوشش دارد، با این حال یک نماینده مجلس در سال ۱۳۹۷ گفته بود ۱۰ میلیون معلول در ایران وجود دارد که چهار میلیون نفر آن‌ها دچار معلولیت شدید یا بسیار شدید هستند.

این در حالی است که به‌گفته رئیس سازمان بهزیستی، سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر نیز فقط به‌واسطه تصادفات رانندگی به آمار افراد دارای معلولیت در ایران اضافه می‌شود و این جدا از شمار کودکانی است که با معلولیت به دنیا می‌آیند و آمار رسمی درباره آن‌ها منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG