لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۰

وزیر خارجه امارات: ایران مانع اصلی صلح در جهان عرب است


عبدالله بن زاید النهیان، وزیر خارجه امارات (سمت راست)
عبدالله بن زاید النهیان، وزیر خارجه امارات (سمت راست)

وزیر خارجه امارات متحده عربی می‌گوید «سیاست خصمانه توسعه‌طلبانه» ایران، مانع «اصلی» حل همه بحران‌های جهان عرب و «مانع اصلی صلح» بین اعراب است.

وی هم‌چنین افزوده که جمهوری اسلامی ایران «هم متن برجام و هم روح آن» را نقض کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز شنبه (اول مهر) نوشت که عبدالله بن زاید النهیان، وزیر خارجه امارات در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع را بیان کرده‌است.

بر اساس این گزارش، بن زاید ایران را به «دخالت» در امور داخلی سایر کشورها و حمایت از گروه‌های حامی «تروریسم» متهم کرده‌است.

وی افزوده که ایران از شورشیان حوثی در یمن و گروه حزب‌الله لبنان که در کنار حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه حضور دارد، حمایت می‌کند.

وزیر خارجه امارات متحده عربی همچنین ایران را به حمایت از گروه‌های «تروریستی» در عراق، سوریه، یمن، لبنان، عربستان سعودی، بحرین و کویت متهم کرده‌است.

بن زاید در عین حال ایران را به نقض آشکار اصول حاکمیتی، بلکه به «بهره‌برداری» از بحران‌های جهان عرب به منظور تضعیف «امنیت منطقه» از طریق «دامن‌زدن به منازعات» متهم کرده‌است.

این مقام بلندپایه اماراتی، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفته که باید بدانند، بهترین سیاست، «هماهنگی» با دولت‌های خلیج فارس و نیز احترام به حاکمیت کشورهای منطقه است.

وی در اجلاس سالانه سازمان ملل گفت که همه ما گزینه‌ای به جز ایستادگی مقابل «تروریسم و مجرمان» نداریم.

خبرگزاری رویترز نیز نوشت که بن زاید در اظهارات خود همچنین ایران را به «نقض متن و روح» توافقنامه هسته‌ای، برجام، متهم کرده‌است.

وی گفته که «دو سال از توافق هسته‌ای ایران گذشته‌است و هیچ نشانه‌ای از تغییر رفتار خصومت‌آمیز ایران وجود ندارد. ایران به توسعه برنامه اتمی‌اش ادامه می‌دهد و متن و روح توافق را نقض می‌کند.»

۲۰ شهریور ماه نیز معاون امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ایران، از مشکلات مدارس دولتی ایران در ابوظبی و شارجه در امارات متحده عربی خبر داده بود.

علی حسینی با اعلام پلمپ یک مدرسه ایرانی در امارات گفته بود که مقامات اماراتی با طرح ادعای «تخلف در ساخت و ساز»، فعالیت این مدرسه را متوقف کرده‌اند.

این مقام وزارت آموزش و پرورش ایران با اعلام اینکه مدارس ایرانی بیش از ۲۰ سال است که در امارات متحده عربی فعالیت دارند، دلیل تعطیلی این مدرسه را از سوی مقامات اماراتی، «سیاسی» خوانده بود.

ایران و امارات علاوه بر اختلاف بر سر مالکیت سه جزیره تنب کوچک، ابوموسی و تنب بزرگ در خلیج فارس، در سال‌های اخیر بر سر برخی مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات سوریه و یمن و روابط ایران با عربستان نیز در قطب‌های مخالفی قرار گرفته‌اند.

امارات متحده عربی همراه با عربستان سعودی، بحرین و مصر در ماه ژوئن همه روابط خود را با قطر به دلیل آنچه حمایت از «افراط‌گرایی» و نزدیکی روابط با جمهوری اسلامی ایران نامیده شد، قطع کردند.

در همین حال روز شنبه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، اتهام کمک ایران به گروه‌های تروریستی را مضحک توصیف کرد و گفت: «آنها با طرح این یاوه‌گویی‌ها به دنبال تغییر افکار عمومی دنیا هستند.»

علی لاریجانی رئیس جمهوری آمریکا را «نادان» خطاب کرد و گفت: «من سخنان رئیس جمهوری آمریکا را آنقدر پوچ می‌دانم که لازم نیست راجع به آن مطالب زیادی گفته شود.»

جمهوری اسلامی ایران در مورد «حمایت از تروریسم» اتهام مشابهی را به ایالات متحده و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن کشور می‌زند.

XS
SM
MD
LG