لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

هراس از «حملات سایبری» در میان کشورهای منطقه خلیج فارس


دفاع در برابر تهدیدهای سایبری اکنون در دوبی به یک تجارت بزرگ بدل شده است.
دفاع در برابر تهدیدهای سایبری اکنون در دوبی به یک تجارت بزرگ بدل شده است.

هک کردن شبکه‌های کامپیوتری مثل حملات سایبری به عربستان سعودی که ظن آن می‌رود کار ایران باشد و یا فاش کردن ای‌میل‌ها در کشورهايی که ظاهرا متحد يکديگرند، هراس از حملات سایبری دولتی در میان کشورهای منطقه خلیج فارس را افزایش داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک گزارش تحلیلی می‌نویسد دفاع در برابر این تهدیدها اکنون در دوبی به یک تجارت بزرگ بدل شده است. دوبی که صاحب برخی از بلندترین ساختمان‌های جهان است بیشتر از گذشته سعی دارد خود را به عنوان «شهری هوشمند» جلوه دهد که در آنجا جواز ازدواج توسط روبات‌ها صادر می‌شود.

آنها از وقوع حمله‌ای مشابه آنچه که در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی روی داد نگران هستند. براثر حملات سایبری و شیوع بدافزار موسوم به «شامون» تقریبا تمامی شبکه کامپیوتری شرکت نفت دولتی عربستان نابود شد.

تونی کول از مدیران یک شرکت ایمنی سایبری در کالیفرنیا می‌گوید: «این شدیدترین حمله فیزیکی بود که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم. هدف مهاجم تخریب کامل شبکه‌های کامپیوتری بود. با توجه به اینکه تعداد بیشتری از کشورها از چنین امکاناتی برخوردار می‌شوند و برای آنها وجهه بین‌المللی مهم نیست متاسفانه این نوع حملات افزایش خواهند یافت».

ایران منبع اصلی این نگرانی است و در کنفرانسی که این شرکت روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور در دوبی برگزار کرد در مرکز توجه قرار داشت. پس از حمله سایبری بدافزار استاکس نت به شبکه کامپیوتری هدایت کننده سانتریفوژهای ایران در سال ۲۰۱۱ این کشور بر توانایی سایبری خود افزوده است. عموما تصور می‌شود که این حمله سایبری توسط آمریکا و اسرائیل صورت گرفته است.

گفته می‌شود که ایران مسئول انتقال بدافزار استاکس‌نت به شبکه‌های کامپیوتری شرکت نفت دولتی عربستان سعودی و شرکت گاز قطر در سال ۲۰۱۲ بوده است.

این بدافزار سخت‌افزارهای این شبکه‌ها را از بین برد و روی صفحه کامپیوترها تصویری از سوختن پرچم آمریکا را به نمایش گذاشت. در نتیجه این حملات، آرامکو (شرکت نفت دولتی عربستان) در نهایت شبکه کامپیوتری خود را خاموش کرد و مجبور شد بیش از ۳۰ هزار کامپیوتر را از بین ببرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید نسخه دوم «شامون» در اواخر سال ۲۰۱۶ به شبکه کامپیوتری ادارات دولتی عربستان سعودی حمله کرد و این بار پس از نابود کردن کامپیوترها، تصویری از آیلان کردی کودک سه ساله سوری را که هنگام مهاجرت در دریا خفه شده بود روی صفحه کامپیوترها به نمایش گذاشت. این بار نیز انگشت اتهام به سوی ایران اشاره رفت.

اما در سطح منطقه ایران تنها کشوری نیست که چنین قابلیت‌هایی دارد. یک فعال اهل امارات متحده عربی به نام منصور در اوت ۲۰۱۶ هنگامی که برای نیروهای امنیتی کار می‌کرد به شهرت رسید. او در سیستم عامل تلفن‌های موبایل محصول اپل سه نقطه ضعف بزرگ را برملا کرد که سابقا شناخته شده نبود.

منصور و دیگران معتقدند که امارات متحده عربی او را هدف گرفته بود. او در ماه مارس امسال به خاطر مطالبی که در اینترنت منتشر کرده بود توسط پلیس این کشور بازداشت شد.

در یک مورد جدید، قطر مدعی است که هکرها در امارات متحده عربی با استفاده از آیفون، سایت خبرگزاری دولتی قطر را در ماه آوریل هک کرده‌اند و در آن مطالب تحریک‌آمیزی علیه خاندان حاکم بر کشور پیاده کردند. به فاصله کوتاهی پس از این حادثه سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر مناسبات دیپلماتیک و روابط اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. امارات متحده عربی دخالت در این حمله سایبری را تکذیب می‌کند.

تقریبا در همان زمان گروهی ناشناخته‌ای ای‌میل‌های خجالت‌آور سفیر امارات متحده عربی در واشینگتن را منتشر کرد که به نظر بسیاری مقابله به مثل از سوی قطر بود. ولی دولت قطر دخالت در این کار را تکذیب کرده است.

اما تمرکز بیش از حد روی شبکه‌های کامیپوتری دولتی می‌تواند توجه به بزرگترین خطر ممکن را منحرف کند.

با توجه به اتصال تعداد بیشتری از وسایل خانه و آشپزخانه مثل قهوه‌جوش و یخچال به شبکه اینترنت، هکرهای سمج می‌توانند با استفاده از آنها بزرگترین حملات سایبری را در هر نقطه‌ای از جهان انجام دهند.

در حمله سایبری به یک شرکت ارائه دهنده ترافیک در اینترنت به نام «دین.سوکه» که اکتبر ۲۰۱۶ روی داد و بخشی از فعالیت موسساتی مثل توئیتر، پی‌پال و اسپاتیفای را مختل کرد از همین روش استفاده شده بود.

کارشناسان ایمنی شبکه اینترنت هشدار می‌دهند که در آینده هر آشپزخانه‌ای به بهشت هکرها بدل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG