لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

پلیس ایران: بیش از دو هزار مورد آلودگی به باج‌افزار «واناکرای» گزارش شده‌است


سخنگوی پلیس ایران گفته است نخستین بار این باج‌افزار در ۲۰ اردیبهشت‌ماه در ایران شناسایی شد
سخنگوی پلیس ایران گفته است نخستین بار این باج‌افزار در ۲۰ اردیبهشت‌ماه در ایران شناسایی شد

سخنگوی نیروی انتظامی می‌گوید باج‌افزار «واناکرای» به دست‌کم دو هزار و ۱۰۰ رایانه در ایران رخنه کرده‌است و بیشترین آلودگی‌ها هم مربوط به سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی می‌شود.

باج‌افزار «واناکرای» که در بسیاری از کشورهای جهان دیده شده، در اوایل تیر ماه، از بمبئی در هند تا لس‌آنجلس در آمریکا، به رایانه‌ها رخنه و بسیاری از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را مختل کرد.

این باج‌افزار صاحبان کامپیوترها را تهدید می‌کند که اگر ۳۰۰ دلار باج به صورت بیت‌کوین نپردازند، اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر خود را از دست خواهند داد.

سیعد منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس ایران، صبح ۱۴ تیر ماه گفته است دست‌کم ۲۱۰۰ مورد آلودگی در ایران گزارش شده و «بخش زیادی از آلودگی‌ها مربوط به سازمان‌های دولتی و خصوصی است».

آقای منتظرالمهدی در عین حال گفته «به‌نظر می‌رسد سرقت اطلاعات صورت نمی‌گیرد و باج‌افزار تنها به دنبال پول است».

سخنگوی پلیس ایران از شهروندان خواسته است تا فایل های آلوده خود را «نگهداری کنند» و از آنتی‌ویروس هایی که در بیرون است استفاده نکنند، «زیرا پلیس روی آنتی ویروسی در حال کار است تا اطلاعات را برگرداند». جزئیاتی از این اقدامات ارائه نشده‌است.

با وجود گفته‌های منتظرالمهدی، گزارش شده‌است که نهادهای امنیتی و کارشناسان سایبری در اینکه هدف از حملات باج‌افزاری مانند «واناکرای» صرفا اخاذی باشد «تردید دارند». به گفته شماری از آن‌ها مبلغ باج‌خواهی خیلی ناچیز به نظر می‌رسد و شاید هدف هکرها بیشتر از پول اقدامات خرابکارانه باشد. البته حداقل مبلغ درخواستی ۳۰۰ دلار گزارش شده که در مورد رایانه‌های خصوصی در بسیاری از کشورها، مبلغ کمی نیست.

باج‌افزار واناکرای نخست در اوکراین رویت شد. کی‌یف، بارها مسکو را متهم به حملات سایبری به زیرساخت‌ها و نهادهای آن کشور کرده‌است. دولت روسیه این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

آن‌طور که به نظر می‌رسد حمله «واناکرای» عمدتا متوجه رایانه‌هایی‌ست که با نسخه‌های قدیمی و روزآمد نشده مایکروسافت کار می کنند. شرکت مایکروسافت نیز طی هفته‌های اخیر نرم‌افزارهایی ترمیمی برای کمک به جلوگیری از شیوع این ویروس ارائه کرده‌است.

سخنگوی پلیس ایران گفته است نخستین بار این باج‌افزار در ۲۰ اردیبهشت‌ماه در ایران شناسایی شد؛ عملا یک هفته پیش از آن‌که گزارش‌ها از انتشار گسترده آن در آسیا خبر دهند.

XS
SM
MD
LG