لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

اذعان یک نماینده به ناتوانی مجلس در توضیح خواستن درباره پرونده «عروس‌بازی در اوقاف»


مهدی خاموشی، نماینده علی خامنه‌ای و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
مهدی خاموشی، نماینده علی خامنه‌ای و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

در پی افشاگری یک فعال توئیتری و تأیید واگذاری «رایگان» یک موقوفه عظیم به عروس رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، یک نماینده مجلس اذعان کرد که نه مجلس و نه حتی دیوان محاسبات قدرت ورود به این پرونده را ندارند.

حسن لطفی، نماینده رَزَن و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، روز سه‌شنبه، ۳۰ خرداد، در گفت‌وگو با وب‌سایت «نبض بازار» پیش‌بینی کرده است که «رئیس سازمان اوقاف کشور در بحث پرونده اخیر به کسی پاسخگو نخواهد بود».

وحید اشتری، فعال توئیتری و از اصولگرایان موسوم به عدالت‌خواه، روز یک‌شنبه، ۲۸ خرداد، با انتشار تصویری از یک فرم اجاره‌نامه نوشت که «یکی از بزرگ‌ترین موقوفات چند صد هکتاری» استان قزوین متعلق به حسینیه امینی‌ها «تقریبا به صورت رایگان» به مونا چایچیان متولد ۶۹ و عروس مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف واگذار شده است.

مهدی خاموشی از روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است که در سال‌های اخیر با حکم او مناصب حکومتی مختلفی را در دست داشته، و در سال ۹۷ «نماینده ولی فقیه» و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور شده است.

در پی این افشاگری، روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه در بیانیه‌ای این واگذاری را تأیید کرد، اما مدعی شد که واگذاری «بدون دخالت ریاست سازمان» صورت گرفته و در ادامه آقای اشتری را به شکایت قضایی تهدید کرد.

حال در ادامه واکنش‌ها به این افشاگری از فساد مالی سازمان‌یافته، حسن لطفی، نماینده مجلس، گفته است که چون قانون «ناظری بر عملکرد اوقاف تعیین نکرده»، رئیس سازمان اوقاف کشور «در بحث پرونده اخیر به کسی پاسخگو نخواهد بود» و حتی «دیوان محاسبات هم نمی‌تواند به این پرونده ورود کند».

آقای لطفی ضمن اشاره به این که «این پرونده تنها یکی از تخلف‌هایی است که در اوقاف روی داده» گفت: «تمامی موسسات عمومی کشور بدون استثنا دچار فساد هستند. تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها، شهرداری‌ها و هر آنچه نام و عنوان موسسه عمومی غیردولتی دارد دچار فساد هستند.»

او ضمن یادآوری این که سازمان اوقاف زیرمجموعه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی است، اضافه کرد: «اما وزیر فرهنگ هیچ نظارتی بر عملکرد این سازمان نداشته و مجلس هم نمی‌تواند در موضوعاتی این‌چنینی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ بخواهد.»

این نکته‌ای است که وحید اشتری خود در توئیت افشاگرانه‌اش نوشته بود: «از طرفی چون [اوقاف] زیر نظر رهبری است کسی هم نمی‌تواند بگوید بالای چشمت ابروست و به هیچ‌جا پاسخگو نیست.»

به نوشته آقای اشتری که یک روز بعد توسط خانواده متولی موقوفه نیز تأیید شد، موقوفه ۱۵۰ هکتاری به همراه یک دامداری با هزار راس دام، با اجاره‌بهای ماهانه تنها یک میلیون تومان به عروس مهدی خاموشی، رئیس اوقاف، واگذار شده است.

به گفته ابوالفضل امینی‌ها‌، فرزند متولی حسینیه امینی‌ها در قزوین، در سال‌های گذشته این خانواده برای مسکوت گذاشتن موضوع تحت فشار بوده است.

اتهام فساد مالی گسترده در نهاد رهبری جمهوری اسلامی و نهادهای تابعه آن سال‌هاست که با نام علی خامنه‌ای پیوند خورده است، نهادهایی که حتی از دادن مالیات نیز معاف هستند. شعار «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» ماه‌هاست که در هر تجمع اعتراضی شنیده می‌شود.

سازمان شفافیت بین‌الملل در گزارش سالانه خود که بهمن ۱۴۰۱ منتشر کرد گفته بود که ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۷ قرار گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های نبض بازار، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG