لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

فیفا ورود طرفداران تیم انگلیس با شمايل جنگجویان صلیبی به استادیوم‌ها را ممنوع کرد


فیفا روز جمعه چهارم آذر اعلام کرد، ورود آن دسته از طرفداران تیم ملی فوتبال انگلیس که لباس جنگجویان صلیبی می‌پوشند در مسابقه امروز در برابر تیم آمریکا و مسابقات بعدی جام جهانی به استادیوم‌ها ممنوع است. فیفا دلیل اتخاذ این تصمیم را حساسیت‌های فرهنگی در کشور مسلمان عنوان کرده است.

طرفداران تیم ملی فوتبال انگلیس از سال‌ها پیش با پوشیدن زره‌های زنجیری ساختگی، کلاه‌خود و شمشیرهای پلاستیکی به عنوان یک پوشش فانتزی به تماشای مسابقات بین‌المللی می‌روند.

اما حضور تعدادی از هواداران تیم ملی انگلیس با اين شمایل در مسابقه روز دوشنبه با تیم ملی ایران در شبکه‌های اجتماعی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و به نظر می‌رسد که فیفا به این دلیل تصمیم گرفته است ورود اين دسته از تماشاچیان به استادیوم‌ها را ممنوع کند.

سخنگوی فیفا گفت: «چنین شمایلی در کشورهای عربی و خاورمیانه می‌تواند توهین‌آمیز تلقی شود و به همین دلیل ورود افراد با اين ظاهر به استادیوم‌ها ممنوع شده است.»

برای بسیاری از اعراب مفهوم صلیبیون یادآور یک برهه خشونت‌آمیز و دردناک در تاریخ منطقه و هجوم سپاهیان کشورهای مسیحی اروپای غربی برای تصرف اورشلیم (بیت المقدس) و مناطق اطراف آن در قرن‌های یازده تا سیزدهم میلادی است.

در جام جهانی قطر مسائل فرهنگی و همينطور حقوق کارگران مهاجر، زنان و اقلیت‌های جنسیتی تقریبا به اندازه مسابقات مورد توجه قرار گرفته و خبرساز شده است.

در اولین مسابقه تیم ملی فوتبال ولز که روز دوشنبه دربرابر تیم ملی آمریکا برگزار شد ماموران به تعدادی از طرفداران این تیم دستور دادند کلاه‌های به رنگ رنگین کمان (نشانه همبستگی با اقلیت‌های جنسیتی) را بردارند.

همجنسگرایی در قطر ممنوع است و کمیته قطری برگزار کننده جام جهانی از مدت‌ها پیش ضمن تاکید بر استقبال از تمامی فوتبال دوستان با هر گرایش و مرامی، یادآوری کرده بود که از تبلیغات و یا ایجاد حساسیت در مورد همجنسگرایی پیشگیری خواهد کرد.

با این همه فدراسیون فوتبال ولز روز پنجشنبه اعلام کرد فیفا تایید کرده است که طرفداران این تیم که نمادهای رنگین کمان حمل می‌کنند و یا می‌پوشند از این پس بدون هیچ محدودیتی می‌توانند به استادیوم‌ها بروند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG