لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

وعده جدید اردوغان: به‌دنبال بازگشت یک میلیون پناهنده سوری به کشورشان هستم


کمال قلیچداراوغلو، نامزد جناح مخالف اردوغان، هم گفته یکی از اهداف او در صورت پیروزی، اخراج ده میلیون پناهجوی مقیم ترکیه است
کمال قلیچداراوغلو، نامزد جناح مخالف اردوغان، هم گفته یکی از اهداف او در صورت پیروزی، اخراج ده میلیون پناهجوی مقیم ترکیه است

چند روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان از وجود طرحی برای بازگرداندن پناهندگان سوری به کشورشان خبر داد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، آقای اردوغان شامگاه دوشنبه، اول خرداد، در آنکارا گفت برنامه دولت او برای بازگرداندن یک میلیون نفر دیگر از پناهجویان سوریه به موطن خود، در حال تهیه است.

او به شبکه «تی‌آرتی‌هابِر» گفت «نقشه راه» با هدف خروج یک میلیون تن از پناهجویان سوری در یک دوره دو ساله و تقویت سازوکارهای جلوگیری از ورود غیرقانونی به ترکیه در دست تنظیم نهایی است.

به‌گفته آقای اردوغان، ۴۵۰ هزار تن از پناهجویان سوری پیشاپیش به کشور خود بازگشته‌اند.

چند روز پیش از آن، کمال قلیچداراوغلو، نامزد جناح مخالف آقای اردوغان، گفته بود اخراج ده میلیون پناهجوی مقیم در ترکیه را در صورت دستیابی به ریاست‌جمهوری، یکی از اهداف خود قرار داده است.

آژانس مهاجرت ترکیه چهار ماه پیش با انتشار آخرین داده‌های مهاجرین و پناهجویان در این کشور، از وجود ۳.۵ میلیون پناهجوی سوری در این کشور خبر داد و افزود حدود ۵۹ هزار تن دیگر از آن‌ها در سال میلادی ۲۰۲۲، «بازگشت امن» به زادگاه خود داشتند.

موضوع پناهجویان سوری، اختلافات فرهنگی میان آن‌ها و جامعه ترکیه و «اشغال» کارها از سوی آن‌ها، یکی از مسائل مهم در انتخابات جاری این کشور است. آقای اردوغان در سال‌های گذشته مقابل انتقادهای مخالفان از افزایش این پناهجویان، بر «رحم و مروت اسلامی» همچون «صدر اسلام» تأکید داشت.

با این حال، در بحث‌های رسانه‌ها و افکار عمومی ترکیه برسر پناهندگان و مهاجران، کمتر به ورود صدها هزار تن از شهروندان روسیه و اوکراین که در پی جنگ بین مسکو و کی‌یف به ترکیه رسیده‌اند، اشاره شده است.

دور دوم انتخابات برای گزینش سیزدهمین رئیس‌جمهور ترکیه روز یک‌شنبه، هفتم خرداد، در ترکیه برگزار می‌شود.

شهروندان ترکیه‌ که ساکن خارج هستند، از روز ۳۰ اردیبهشت به پای صندوق‌ها رفته و گزارش‌ها حاکی است از حدود ۳.۵ میلیون نفر از دارندگان حق رأی در خارج، بیش از ۱.۵ میلیون تن از آن‌ها تا حال رأی داده‌اند. حوزه‌های خارج کشور، روز دوم خرداد بسته می‌شوند.

در انتخابات دور نخست در روز ۲۴ اردیبهشت، آقای اردوغان، نامزد «ائتلاف جمهور» ۴۹.۵۲ درصد و آقای قلیچداراوغلو، نامزد «ائتلاف ملت» ۴۴.۸۸ درصد از آرا را کسب کردند که تا حداقل حدنصاب برای انتخاب، که اندکی بیش از ۵۰ درصد است، فاصله داشت.

سینان اوغان، نامزد سوم ریاست‌جمهوری که در دور اول ۵.۱۷ درصد آرا را کسب کرده بود، اول خرداد گفت از رجب طیب اردوغان حمایت می‌کند. اما به گفته ناظران امور ترکیه، معلوم نیست که تمامی هواداران او نظر وی را داشته باشند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های ترکیه و رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG