لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

اردوغان: آمریکا تعهدات خود در سوریه را اجرا نکرده است


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه ۱۶ آبان گفت آمریکا تعهد خود به عقب‌نشینی نیروهای کرد سوریه از نوار مرزی بین دو کشور را اجرا نکرده و در دیدار روزهای آینده با دونالد ترامپ این موضوع را مطرح خواهد کرد.

ترکیه پس از تصرف حدود ۱۲۰ کیلومتر از نواحی شمالی سوریه در عملیات نظامی ماه گذشته در مورد عقب‌نشینی نیروهای کرد از نوار مرزی با آمریکا به توافق رسید.

رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری با اشاره به توافق این کشور با آمریکا گفت: «با وجودی که ما در حال مذاکره هستیم، آنها که به ما وعده داده بودند که نیروهای کرد سوریه (یگان‌های مدافع خلق) ظرف ۱۲۰ ساعت از این مناطق خارج خواهند شد هنوز به وعده خود عمل نکرده‌اند.»


مقامات دولت ترکیه قبلا گفته بودند که آقای اردوغان ممکن است در اعتراض به رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه به عنوان یک نسل‌کشی و احتمال تحریم ترکیه سفر به واشنگتن را لغو کند.

پس از توافق با آمریکا دولت ترکیه با روسیه نیز در مورد خروج نیروهای کرد سوریه از یک نوار ۳۰ کیلومتری در مرز با ترکیه به توافق رسید.

اما آقای اردوغان می‌گوید این توافق هم اجرا نشده و نیروهای کرد سوریه هنوز درمناطق مرزی مستقر هستند و به زودی در مورد این مسئله با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو خواهد کرد.

در این جال یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا غروب روز چهارشنبه گفت در نواحی جنوب شرقی شهر مرزی راس العین در شمال سوریه درگیری‌هایی روی داده است.

او افزود در مورد این منطقه بین آمریکا و ترکیه «اختلاف» وجود دارد.

این مقام آمریکایی افزود: «بدون تردید نیروهای کرد سوریه از اکثر مناطق مرزی عقب‌نشینی کرده‌اند. اما آقای اردوغان در حملات کلی خود به ما و دیگران هیچ گاه جزییات را اعلام نمی‌کند.»

آقای اردوغان روز پنجشنبه قبل از سفر به مجارستان گفت درگیری‌ها در شمال سوریه ادامه دارد و یازده پیکارجوی «ارتش ملی سوریه» که مورد حمایت ترکیه است کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG