لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

ترامپ: هفته آینده با اردوغان در کاخ سفید دیدار می‌کنم 


دیدار رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ در کاخ سفید در ماه مه ۲۰۱۷.
دیدار رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ در کاخ سفید در ماه مه ۲۰۱۷.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵ آبان از گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس جمهوری ترکیه خبر داده و گفته است، هفته آینده با رجب طبیب اردوغان در کاخ سفید دیدار می‌کند.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشته است، گفت وگوی تلفنی خوبی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه داشتم. او به من اطلاع داد که تعداد زیادی از پیکارجویان گروه داعش (حکومت اسلامی) که گزارش شده بود درجریان درگیری‌ها (از زندان) گریخته‌اند را بازداشت کرده‌اند از جمله همسر و خواهر (ابوبکر) البغدادی.

ابوبکر البغدادی بعد از پنج سال رهبری داعش چهارم آبان‌ماه در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکا در شمال‌غرب سوریه کشته شد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نوشته است، همچنین در خصوص مرز آنها با سوریه، ریشه‌کن کردن تروریسم، پایان دادن به دشمنی با کردها و مسائل دیگر صحبت کردیم.

دونالد ترامپ اضافه کرده است که هفته آینده چهارشنبه ۱۳ نوامبر با رجب طیب اردوغان در کاخ سفید دیدار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، مقام‌های ترکیه هم در همین روز تایید کردند که در گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری دو کشور تاریخ سفر رجب طیب اردوغان به واشینگتن نهایی شده است.

طبق این گزارش، پیشتر سه مقام ترکیه گفته بودند، احتمالا دارد رجب طیب اردوغان سفر خود به واشینگتن را به دلیل مصوبه هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا درباره کشتار ارمنی‌ها به تعویق بیاندازد.

مجلس نمایندگان آمریکا هفتم آبان به اتفاق آرا در قطعنامه‌ای وقوع نسل‌کشی ارمنی‌ها در اوایل سده بیستم، در دوران امپراتوری عثمانی، را تائید کردند.

مقام‌های ترک به رویترز گفته اند، به رغم اختلاف بین واشنیگتن و آنکارا بر سر اقدام آنکارا برای خرید دفاع سیستم دفاع هوایی از روسیه و خشم کنگره از عملیات ترکیه در سوریه، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان روابط خوبی با یکدیگر دارند.

ترکیه به رغم هشدارها آمریکا از روسیه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ خرید.واشینگتن می‌گوید، سامانه «اس ۴۰۰» برای مقابله با هواپیماها و موشک‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، طراحی شده و می‌تواند اطلاعات مخفی جنگنده فوق پیشرفته «اف ۳۵» را جمع‌آوری کند.

ترکیه می‌گوید، سال‌ها برای دریافت سامانه‌های ضدهوایی با اعضای ناتو و خود آمریکا مذاکره کرده، اما آنها طبق شرایط ترکیه حاضر به تحویل سامانه‌های خود نشدند و این کشور مجبور شده‌است این تسلیحات را از روسیه بخرد.

با استفاده از توییتر و رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG