لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۶

گزارش‌ها از درگیری پراکنده در شمال سوریه؛ تماس تلفنی ترامپ و اردوغان


دونالد ترامپ می‌گوید رئیس جمهوری ترکیه به شدت خواهان برقراری این آتش‌بس است
دونالد ترامپ می‌گوید رئیس جمهوری ترکیه به شدت خواهان برقراری این آتش‌بس است

به دنبال انتشار گزارش‌هایی که از وقوع درگیری‌های پراکنده در شمال سوریه به‌رغم توافق آتش‌بس خبر می‌داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که همتای ترکیه‌ایش به وی اطمینان داده که درگیری‌ها در ابعاد کوچکی رخ داده و بلافاصله پایان یافته است.

آقای ترامپ روز جمعه ۲۶ مهر در چند پیام توئیتری از تماس تلفنی‌اش با رجب طیب اردوغان خبر داد و نوشت که رئیس جمهور ترکیه به او گفته است چند مورد تیراندازی جزئی و پرتاب راکت بوده که به سرعت متوقف شده است.

رئیس جمهوری آمریکا با تأکید بر اینکه رجب طیب اردوغان «بسیار زیاد خواستار این آتش‌بس یا تعلیق آن است و کردها هم آن را می‌خواهند» نوشت: «خیلی بد است که چنین فکری سال‌های قبل نبود» و به جای آن، «سر و ته قضیه را با چسب هم می‌آوردند یا روش‌های تصنعی در کار بود».

شبه‌نظامیان کُرد سوریه ساعاتی پیش‌تر ارتش ترکیه و متحدانش را به نقض آتش‌بس متهم کرده بودند.

مصطفی بالی، سخنگوی «نیروهای سوریه دموکراتیک»، روز جمعه ترکیه را به نقض آتش‌بس متهم کرد و گفت به رغم توافق آنها با آمریکا «حملات هوایی و توپخانه‌ای علیه مواضع رزمندگان و همچنین مناطق غیرنظامی و بیمارستان در رأس‌العین ادامه دارد».

همزمان، دیدبان حقوق بشر سوریه نیز گفته است از شامگاه پنج‌شنبه ۱۴ غیرنظامی و همچنین هشت تن از شبه‌نظامیان کرد در داخل و اطراف رأس‌العین کشته شده‌اند.‎​

یک روز پیش‌تر مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، در آنکارا اعلام کرده بود که ترکیه با برقراری آتش‌بس پنج روزه برای عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد به پشت «خط تعیین‌شده»، یعنی ۳۲ کیلومتری عمق خاک سوریه موافقت کرده است. اما انتشار گزارش‌های مبنی بر تیراندازی در منطقه نگرانی‌هایی را درباره امکان تداوم آن به وجود آورد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه ۲۶ مهر در نشستی خبری در استانبول به جزئیاتی از برنامه‌های کشورش برای ایجاد «منطقه امن» در عمق خاک سوریه اشاره کرد.

ترکیه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را «تروریست» می‌خواند و با تأکید بر فاصله ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری این گروه از مرزهایش، منطقه حائل را «منطقه امن» تعریف کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه در نشست خبری روز جمعه‌اش با اشاره به اینکه ۱۲ پست دیدبانی در «منطقه امن» ایجاد خواهد شد، به دولت سوریه هشدار داد که اگر در این منطقه «اشتباهی انجام دهد» با پاسخ ترکیه روبه‌رو خواهد شد.

رجب طیب اردوغان که با رسانه‌های خارجی گفت‌وگو می‌کرد همچنین گفت با احتساب دو شهر دیرالزور و رقه، حدود دو میلیون نفر از پناهجویان سوری که در حال حاضر در ترکیه هستند در «منطقه امن» اسکان داده خواهند شد.

جنگ هشت ساله سوریه تاکنون میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است که حدود ۳.۶ میلیون تن از آنان در ترکیه هستند.

رجب طیب اردوغان همچنین درباره رابطه ترکیه و آمریکا گفت دیدار آتی‌اش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، می‌تواند «صفحه‌ای جدید» در روابط دو کشور بگشاید.

وی در عین حال تأکید کرد اقدامات مشترک دو کشور در سوریه در صورتی تداوم خواهند داشت که «حلقه ترامپ هم از رویکرد مثبت او حمایت کنند».

رئیس جمهوری ترکیه همچنین خبر داد که در روزهای آینده با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره «گام‌هایی که باید در منطقه امن برداشته شود» گفت‌وگو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG