لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

اردوغان می‌گوید برای گفت‌وگو در مورد سوریه به دیدار ترامپ می‌رود


تصویری از سال ۲۰۱۸ که رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ را در نشست اعضای ناتو در بروکسل نشان می‌دهد
تصویری از سال ۲۰۱۸ که رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ را در نشست اعضای ناتو در بروکسل نشان می‌دهد

دفتر رئیس‌جمهوری ترکیه پس از گفت‌وگوی تلفنی او با با همتای آمریکایی‌اش، گفته رجب طیب اردوغان برای دیدار با دونالد ترامپ و رایزنی در مورد چالش مربوط به تشکیل مناطق امن در شمال سوریه، ماه آینده راهی واشینگتن می‌شود.

آقای اردوغان و آقای ترامپ روز یک‌شنبه ۱۴ مهر ماه تلفنی گفت‌وگو کردند. تماس تلفنی پس از آن‌ صورت گرفته که رئیس‌جمهوری ترکیه هشدار داد کشورش در شمال شرق سوریه، منطقه‌ای که نیروهای ایالات متحده در آن مستقر هستند، دست به عملیات نظامی خواهد زد.

تلاش برای جلوگیری از رویارویی نظامی بین نیروهای ترکیه و متحدان آمریکا در منطقه موسوم به امن، مربوط به شرق رود فرات، مرزهای سوریه و ترکیه می‌شود. مناطقی که محل حضور «یگان‌های مدافع خلق»، شبه‌نظامیان کـُرد سوریه، است.

ترکیه یگان‌های کرد را گروه «تروریستی» می‌داند و خواستار قطع حمایت آمریکا از آنها شده‌است.

آمریکا اما این گروه که هسته اصلی «نیروهای دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در نبردها علیه «داعش» داشت را گروه تروریستی نمی‌داند و از آن حمایت می‌کند.

تنش‌ها بین آنکارا و واشینگتن بر سر حمایت کردن یا قطع حمایت از شبه‌نظامیان کرد تازگی ندارد، هرچند هنوز در موارد روندی فزاینده به خود می‌گیرد.

رجب طیب اردوغان روز شنبه گفته بود «ما درباره شرق رود فرات همه گونه هشداری به طرف‌های مربوطه داده‌ایم و به اندازه کافی صبور بوده‌ایم». او تهدید کرده بود عملیات نظامی ترکیه در منطقه «ممکن است امروز یا فردا» آغاز شود.

در بیانیه‌ای که دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه پس از تماس تلفنی روز یک‌شنبه منتشر کرده، گفته شده که آقای اردوغان ناخشنودی خود از موفق نبودن آمریکا در عمل به توافق‌های صورت‌گرفته در مرداد ماه برای ایجاد «مناطق امن» را، بیان کرده‌است.

در ۱۶ مرداد ماه ترکیه و ایالات متحده اعلام کرده بودند که برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک در ترکیه با هدف هماهنگی میان طرفین در رابطه با منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.

با وجود بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، کاخ سفید هنوز دعوت از آقای اردوغان را تائید یا رد نکرده‌است. خبرگزاری رویترز می‌گوید دولت ترامپ هنوز پاسخی به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در این مورد نداده‌است.

انتظار می‌رفت روسای جمهوری ترکیه و آمریکا در جریان مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک دیدار کنند، اما هیچ گزارشی از گفت‌‌وگو یا دیدار دو طرف منتشر نشد.

ترکیه علاوه بر چالش مربوط به حضور شبه‌نظامیان کرد در جوار مرزهایش، محل حضور ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری نیز هست و می‌خواهد شماری در حدود دو میلیون تن از آن‌ها را در «مناطق امن» داخل سوریه اسکان دهد.

آنکارا خواستار تشکیل محدوده‌ای حائل به عمق ۳۰ کیلومتر داخل خاک سوریه است؛ اندازه‌ای که ایالات متحده مخالف آن است.

خبرگزاری آلمان، رویترز، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG