لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

اردوغان تهدید کرد میلیون‌ها پناهجو را روانه اروپا می‌کند


رئیس جمهور ترکیه می‌گوید هدف از این عملیات فراهم کردن شرایط برای بازگرداندن پناهجویان سوری به آن کشور است
رئیس جمهور ترکیه می‌گوید هدف از این عملیات فراهم کردن شرایط برای بازگرداندن پناهجویان سوری به آن کشور است

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه روز پنجشنبه ۱۸ مهر تهدید کرد اگر رهبران کشورهای اروپایی عملیات ترکیه در شمال سوریه را «تجاوز» توصیف کنند میلیون‌ها پناهجو را روانه اروپا خواهد کرد.

آقای اردوغان گفت: «ما دروازده‌ها را خواهیم گشود و ۳.۶ میلیون پناهجو را به سمت شما خواهیم فرستاد.»

رییس جمهور ترکیه وعده داد شمال سوریه را از وجود «تروریست‌ها» پاک خواهد کرد و افزود هدف این عملیات فراهم کردن شرایط برای بازگرداندن پناهجویان سوری به آن کشور است.


دولت ترکیه از سال‌ها پیش اعلام کرده بود که استقرار شبه نظامیان کرد سوریه در جوار مرز با این کشور را تحمل نخواهد کرد. ترکیه گروه‌های مسلح کرد سوریه را تروریست می‌داند و می‌گوید این گروه‌ها از حملات مسلحانه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) حمایت می‌کنند.

عملیات تهاجمی ارتش ترکیه به مناطق کردنشین در شمال سوریه از روز چهارشنبه و چند روز پس اعلام خبر خروج نظامیان آمریکایی از این منطقه توسط دونالد ترامپ آغاز شد.

آقای ترامپ ضمن اعلام این تصمیم عنوان کرد که از این پس مسئولیت مبارزه با گروه داعش بر عهده کشورهای منطقه خواهد بود. او روز چهارشنبه نیز از تصمیم خود دفاع کرد و گفت کردها در جنگ جهانی دوم به پیروزی آمریکا کمک نکرده‌اند.

«نیروهای دمکراتیک سوریه» که بخش اعظم آن را شبه نظامیان کرد تشکیل می‌دهند متحد اصلی آمریکا در نبرد با داعش بودند.

برخی از سیاستمداران آمریکایی با تصمیم دونالد ترامپ مخالفند و آن را رها کردن متحدان آمریکا توصیف کرده‌اند.

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در مورد حمله نظامی ترکیه اظهار نگرانی کرد. او گفت: «ترکیه در مرز با سوریه نگرانی‌های امنیتی دارد و ما باید آن را درک کنیم. ولی از ترکیه و همه طرف‌های دیگر می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند.»

تهاجم نظامی ترکیه بامداد روز چهارشنبه با حملات هوایی و سپس حرکت واحدهای زمینی برای تصرف بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل گروه‌های کرد سوریه آغاز شد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ داخلی این کشور را جمع‌آوری و منتشر می‌کند تا اواسط روز پنجشنبه حداقل ۲۳ پیکارجوی کرد و ۸ غیرنظامی کشته شده‌اند.

نیروهای دمکراتیک سوریه تاکنون آماری از تلفات خود منتشر نکرده است. در عین حال گزارش می‌شود که ۸ عضو گروه‌های شورشی سوریه که مورد حمایت ترکیه هستند در این نبردها کشته شده‌اند.

بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم آواره شده و تمامی ساکنان راس العین و الدرباسیه واقع در نزدیکی مرز با ترکیه این شهرها را تخلیه کرده‌اند.

به گفته مقامات نظامی ترکیه، هواپیماهای این کشور اهدافی را تا عمق ۳۰ کیلومتری در خاک سوریه هدف قرار داده‌اند.

آقای اردوغان روز پنجشنبه افزود: «عملیات در حال حاضر با مشارکت تمامی واحدهای نیروهای مسلح ما ادامه دارد و تاکنون ۱۰۹ تروریست کشته شده‌اند.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG