لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

انتقاد اردوغان از وزیر خارجه امارات به دلیل بازنشر یک توئیت علیه عثمانی


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه،
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه،

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه از بازنشر یک پیام توئیتری دربارهٔ دوران حکومت عثمانی توسط وزیر خارجه امارات انتقاد کرده‌است.

به گزارش رویترز، در این پیام توئیتری یک فرمانده عثمانی متهم شده‌است که در جریان جنگ جهانی اول اموال و آثار تاریخی مدینه را غارت کرده‌است.

به نظر می‌رسد که رجب طیب اردوغان به توئیت شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان واکنش نشان داده که در آن نیروهای تحت فرمان فخرالدین پاشا متهم شده‌اند که پول و آثار تاریخی مدینه را در سال ۱۹۱۶ غارت کرده‌اند.

در این توئیت که گفته می‌شود توسط یک پزشک عراقی در آلمان منتشر شده، آمده‌است: نیروهای عثمانی شهروندان مدینه را ربوده و به استانبول برده‌اند، «اینها اجداد اردوغان هستند و سابقه تاریخی رفتار آنها با مسلمانان عرب را نشان می‌دهد.»

در جریان جنگ جهانی اول مدینه بخشی از امپراتوری عثمانی بود ولی با شکست عثمانی در این جنگ، نیروهای محلی با کمک نیروهای بریتانیا توانستند کنترل این منطقه را در دست بگیرند.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان از اقدامات فخرالدین پاشا در این جنگ دفاع کرده و گفته‌است، او نه تنها اموال و آثار تاریخی را ندزدیده‌است بلکه از جان و مال مردم در مقابل «متجاوزان» حفاظت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهوری ترکیه گفته‌است: «کسانی به شخصیت ممتاز تاریخ ما (فخرالدین پاشا) که شجاعانه از شهر مدینه دفاع کرد توهین می‌کنند. خیلی خوب می‌دانیم آنها امروز با چه کسانی همکاری دارند. در زمان مناسب دربارهٔ آنان نیز سخن خواهیم گفت.»

رجب طیب اردوغان اضافه کرده‌است: «متأسفانه برخی که در نزدیکی آنجا (مدینه) هستند بدون هیچ شرمی، به ما تهمت می‌زنند. شما ابتدا حد و حدود خود را بدانید. این نشان می‌دهد که شما ملت ما و همچنین اردوغان را نمی‌شناسید. اجداد او را نیز اصلاً نمی‌شناسید.»

روابط امارات و ترکیه طی سال‌های اخیر تیره شده‌است، اما بحران قطر تنش در روابط بین دو کشور را تشدید کرده‌است.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان پیشتر نیز در شهریورماه سال جاری از ایران و ترکیه خواست به عملکرد «استعماری» خود در سوریه پایان دهند.

وزیر امور خارجه امارات، گفته بود: «نیروهایی که خواستار تضعیف استقلال کشور سوریه هستند باید از این کشور خارج شوند و خیلی صریح می‌گویم منظورم ایران و ترکیه است».

جنگ داخلی سوریه صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG