لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

امارات خواستار پایان عملکرد «استعماری» ایران و ترکیه در بحران سوریه شد


شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان (چپ) وزیر امور خارجه امارات همراه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود.
شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان (چپ) وزیر امور خارجه امارات همراه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود.

امارات متحده عربی روز دوشنبه ششم شهریور از ایران و ترکیه خواست به عملکرد «استعماری» خود در سوریه پایان دهند. این واکنش نشان دهنده تضعیف نقش کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در بحران سوریه است.

امارات متحده عربی در کنار عربستان سعودی در مقابل بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه و حامی آن یعنی حکومت ایران قرار دارد و از عملکرد حکومت ترکیه، حامی نیروهای اسلامی که امارات متحده عربی در سطح منطقه با آنها مخالف است نگران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات، گفت: «نیروهایی که خواستار تضعیف استقلال کشور سوریه هستند باید از این کشور خارج شوند و خیلی صریح می‌گویم منظورم ایران و ترکیه است».

او این سخنان را در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مطرح کرد که کشورش از حامیان نظامی رژیم سوریه است.

وزیر خارجه امارات متحده عربی افزود: «اگر ایران و ترکیه به همین روش تاریخی، استعماری و رقابت در امور جهان عرب ادامه دهند این وضعیت نه فقط در سوریه بلکه در آینده در کشورهای دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد».

در جنگ داخلی شش ساله سوریه بازیگران منطقه‌ای و جهانی هر یک برای پیشبرد سیاست و منافع خود رقابت می‌کنند. حکومت ایران برای تقویت رژیم بشار اسد که با اعراب سنی مورد حمایت عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی خلیج فارس می‌جنگد نیرو و کمک‌های نظامی اعزام کرده است.

نیروهای دولتی سوریه و متحدان آنها از سال ۲۰۱۵ که حملات هوایی روسیه به مواضع مخالفان رژیم بشار اسد آغاز شد بخشی از مناطق از دست رفته را بازپس گرفته‌اند. در عین حال گروه موسوم به «خلافت اسلامی» به خاطر حملات نیروهای دولتی سوریه و از سوی ديگر عملیات تهاجمی نیروهای دمکراتیک سوریه تحت حمایت آمریکا از مناطق تحت کنترل خود در شرق سوریه مجبور به عقب‌نشینی شده است.

حکومت ترکیه از قدرت‌گیری کردهای سوریه در جوار مرز خود به شدت نگران است. کردهای سوریه که بخش اعظم نیروهای دمکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند در دوره اخیر نزدیک‌ترین متحد آمریکا در بحران سوریه هستند و در عملیات برای شکست دادن گروه «خلافت اسلامی» در شرق سوریه نقش کلیدی دارند.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه پیشتر گفته بود که دولت‌های ترکیه و ایران در مورد احتمال عملیات نظامی مشترک علیه گروههای مسلح مذاکره کرده‌اند.

وزیران خارجه روسیه و امارات متحده عربی گفتند هر دو کشور در مورد مذاکره با هدف حل بحران سوریه توافق دارند.

روسیه در مذاکرات ماه‌های اخیر در آستانه پایتخت قزاقستان که با مشارکت ایران و ترکیه صورت می‌گیرد نقش مهمی دارد. این مذاکرات تاکنون به ایجاد «مناطق کاهش تنش» برای توقف درگیری‌ها در سه منطقه سوریه منجر شده است.

آقای لاوروف گفت روسیه امیدوار است که ايجاد یکپارچگی در میان اپوزیسیون سوریه که مواضع مختلفی دارند بتواند به روند صلح کمک کند.

او افزود: «در گذشته اختلافات عمیقی وجود داشت که به شکست مذاکرات انجامید. ولی ما به تشویق تمامی گروه‌ها برای مشارکت در مذاکرات ادامه خواهیم داد».

XS
SM
MD
LG