لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۱

حامد اسماعیلیون از «منشور مهسا » کناره‌گیری کرد؛ «تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد»


حامد اسماعیلیون
حامد اسماعیلیون

حامد اسماعیلیون، از چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی، روز جمعه اول اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که از ائتلاف «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» معروف به «منشور مهسا» کناره گیری کرده است.

حامد اسماعیلیون در متنی با عنوان «گزارشی به مردم» ضمن بیان دلایلش برای پیوستن به «منشور مهسا» نوشت: «اما متاسفانه کار در این زمینه در گروه همبستگی به خوبی پیش نرفت. گروه‌های فشار از بیرون از جمع با شیوه‌های غیردموکراتیک می‌کوشیدند مواضع خود را بر جمع تحمیل کنند . تحمیل نظر در دموکراسی نمی‌گنجد و توافق اعضای گروه، نه فقط عضوی از آن، از شرایط حرکت دموکراتیک است. »

او اضافه کرده است:«رقابت گفتمان‌ها و برنامه و سیاست‌ها طبیعی است اما تلاش برای حذف و تحمیل و دیگر شیوه‌های غیردموکراتیک هیچ نسبتی با رفتار دموکراتیک ندارد . »

حامد اسماعیلیون در ادامه گفته است که تلاش‌های او و دوستانش برای حفظ «همبستگی» منشور مهسا نتیجه نداشت و «بی فایده» بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: « در میانه‌ انفعال و منازعات بی‌نتیجه، به آتش دعواهای بیهوده دمیده شد که در فضای آن خونِ آن‌ها که کشته شدند و رنج آن‌ها که درد می‌کشند به سایه می‌رود. »

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که شاهزاده رضا پهلوی، یکی از امضاکنندگان «منشور همبستگی»، از عدم اجماع میان دیگر امضاکنندگان آن بر سر پیوستن نامزدهای پیشنهادی خود به منشور خبر داده بود.

در هفته‌های اخیر بحث بر سر ترکیب گروه منشور مهسا همچنان ادامه داشت. اما در همین زمینه مصاحبه‌ای از حامد اسماعیلیون در وب‌سایت آسو منتشر شد که در آن تاکید می‌کرد که متن این منشور در داخل ایران تدوین شده، و در مورد ترکیب امضاکنندگان منشور «هیچ‌کس در جایگاه تعیین‌ تکلیف نیست.»

شش چهره شناخته‌شدهٔ مخالف جمهوری اسلامی شامل رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، عبدالله مهتدی و نازنین بنیادی در ۱۹ اسفند گذشته، منشوری با عنوان «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» منتشر، و هدف از آن را «ایجاد همدلی برای پیروزی انقلاب 'زن زندگی آزادی' و سرنگونی جمهوری اسلامی و رسیدن به ایران آزاد و دموکراتیک» اعلام کردند.

تقریبا همزمان با این منشور، پنج حزب و سازمان «جمهوری‌خواه» ایرانی مخالف جمهوری اسلامی در راستای هم‌افزایی نیروهای سیاسی برای سرنگونی این حکومت، ائتلافی را با عنوان «همگامی برای جمهوری سکولار-دموکرات در ایران» تشکیل دادند.

پیش از امضای این منشور نیز، بیست تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران نیز ۲۵ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای با تأکید بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، مطالبات «حداقلی» خود برای بهبود شرایط کشور را اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG