لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

واکنش اسپر به حمله احتمالی به اماکن فرهنگی ایران: «رعایت قوانین بین‌المللی»


مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفته «ما پایبند به قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی هستیم»
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، گفته «ما پایبند به قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی هستیم»

وزیر دفاع ایالات متحده به پرسش خبرنگاران در مورد حمله احتمالی کشورش به اماکن فرهنگی ایران، در صورت وقوع یک درگیری نظامی، پاسخ داده‌است.

مارک اسپر به خبرنگاران گفته «ما پایبند به قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی هستیم».

شبکه خبری سی‌ان‌ان سپس مجددا این سوال را مطرح کرده که آیا این سخنان به معنی هدق قرار ندادن سایت‌های فرهنگی ایران است؛ مارک اسپر پاسخ داده «این بخشی از قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی‌ست».

این پرسش و پاسخ متمرکز بر آن بخش از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بوده، که احتمال حمله به مکان‌های فرهنگی ایران را به میان کشیده‌است.

آقای ترامپ در واکنش به تهدید مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد گرفتن «انتقام سخت» پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، در توئیتی نوشته بود فهرستی از ۵۲ نقطه، از جمله سایت‌های مهم از نظر فرهنگی، برای هدف قرار گرفتن آماده‌است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته به هر واکنشی از سوی ایران به «شدت»، «سریع» و «شاید هم غیرمتناسب» پاسخ خواهد داد. مقام‌های جمهوری اسلامی در سه روز گذشته تاکید کرده‌اند که «انتقام سختی» از آمریکا خواهند گرفت و واکنش «نظامی» نشان خواهند داد.

توئیت دونالد ترامپ در مورد حمله به اماکن فرهنگی واکنش‌هایی را همراه داشت و به همین دلیل نیز خبرنگاران مجددا در این مورد پرسش‌هایی را از او مطرح کردند.

در پاسخ نیز آقای ترامپ گفته بود «آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند. آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و مجروح بکنند. آن‌ها اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده بکنند و مردم ما را منفجر کنند. [آن‌وقت] ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی آن‌ها بزنیم؟».

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در جریان یک حمله هوایی در ۱۳ دی ماه، در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد. دونالد ترامپ تائید کرده‌است که این حمله به دستور او و «برای جلوگیری از وقوع جنگ» صورت گرفته‌است.

روز دوشنبه سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، اعلام کرد ایالات متحده آمریکا معاهداتی را امضا کرده است که این کشور را ملزم می‌کند به میراث فرهنگی در زمان‌های درگیری آسیب وارد نکند.

منابع: سی‌ان‌ان، ان‌پی‌آر
XS
SM
MD
LG