لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

اسپر: باید دائما در قبال تهدیدهای مستمر کشورهایی مانند ایران هوشیار باشیم


مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در این تصویر از ۲۴ ژانویه در نشستی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در واشینگتن
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، در این تصویر از ۲۴ ژانویه در نشستی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی در واشینگتن

وزیر دفاع ایالات متحده در جریان سخنرانی و پرسش و پاسخ در واشینگتن گفته «ما با تهدیدهای مستمر از سوی کشورهای یاغی مانند ایران و کره شمالی روبه‌رو هستیم و باید دائما و دائما در قبال این کشورها هوشیار باشیم».

مارک اسپر ۱۷ بهمن در نشستی با دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌المللی جان هاپکینز در واشینگتن، می‌گوید «ایران کشوری‌ست که از زمان انقلاب، طی ۴۰ سال گذشته مسئول اقدامات مخرب در خاورمیانه است».

به گفته وزیر دفاع آمریکا سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی آن از آفریقا تا خاورمیانه و افغانستان نفوذ کرده‌اند و می‌توان حضور آن‌ها را در دیگر نقاط جهان نیز دید: «هدف من این است که به متحدانمان اطمینان دهیم به نبرد برای نابودی داعش در منطقه ادامه می‌دهیم و با رفتارهای بد ایران مقابله می‌کنیم».

جمهوری اسلامی همواره اتهام‌های واشینگتن در مورد دخالت در کشورهای دیگر و منطقه را رد کرده‌است. ایران در عین حال آمریکا را متهم کرده مسئول ناآرامی‌ها و تنش‌ها در منطقه است.

ایالات متحده سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده‌است. در واکنش شورای‌ عالی امنیت ملی ایران فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا، «سنتکام»، و نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» نامید.

مارک اسپر در جریان نشست خود در موسسه جان هاپکینز در عین حال با اشاره به حضور روسیه و چین در خاورمیانه می‌گوید نهاد تحت رهبری او باید در قبال این کشورها و اقدامات آن‌ها نیز هوشیار باشد.

​بخشی از سخنان وزیر دفاع ایالات متحده نیز مربوط به عملیات کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، در نزدیکی فرودگاه بغداد می‌شد.

مارک اسپر گفته در درازمدت کشتن قاسم سلیمانی در جبهه نبرد به ایالات متحده کمک کرده‌است: «او طی سالیان سال دستش را به خون هزاران آمریکایی و بسیاری دیگر، از جمله مردم ایران، آغشته بود.»

او سپس افزوده کشتن قاسم سلیمانی «برای من تصمیم آسانی بود».

به گفته وزیر دفاع آمریکا، قاسم سلیمانی و سپاه پاسداران، «فعالانه در حال طرح‌ریزی حملات دیگر» علیه ایالات متحده و منافع آن بودند و «بیرون کردن او از میدان نبرد، واکنش مناسبی به رفتارهای بد ایران و اقدامات شخصی او (قاسم سلیمانی) طی سالیان سال بود».

عملیات کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه به‌دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، صورت گرفت و با حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در عراق همراه شد.

حملات موشکی سپاه تلفات انسانی در میان نیروهای آمریکایی برجای نگذاشت هر چند باعث شد ده‌ها تن با آسیب‌های تروماتیک مغزی روبه‌رو شوند.

در جریان حملات موشکی، پدافند سپاه یک هواپیمای مسافربری را با ۱۷۶ سرنشین هدف قرار داد که به کشته شدن تمامی سرنشین‌ها انجامید.

منابع: وب‌سایت وزارت دفاع آمریکا، وی‌او‌ای
XS
SM
MD
LG