لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۱

خامنه‌ای اعتراضات مردم لبنان و عراق را به «آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه» نسبت داد


رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در یک سخنرانی آمریکا و برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به سازماندهی اعتراضات در عراق و لبنان متهم کرد و گفت که آنان «آشوب به پا می‌کنند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، هشتم آبان، در دانشکده افسری ارتش گفت که آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی «با پشتیبانی پول کشورهای مرتجع منطقه» قصد دارند امنیت عراق و لبنان را برهم بزنند.

آقای خامنه‌ای همچنین گفت که این کشورها برای ایران نیز «از این فکرها کرده بودند که خوشبختانه مردم به موقع در میدان حضور پیدا کردند و خنثی شد».

وی در عین حال گفت که مطالبات مردم لبنان و عراق «به حق» است، اما این مطالبات «در چارچوب ساختارهای قانونی [کشورشان] قابل تحقق و ممکن است».

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این نیز بدون ارائه سند و مدرک آمریکا و عربستان سعودی را به سازماندهی اعتراضات لبنان و عراق متهم کرده‌ بودند.

در همین زمینه حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان، بار دیگر خواستار «تسخیر» سفارت ایالات متحده و عربستان سعودی در بغداد شده‌ است.

معترضان عراقی در هفته‌های گذشته خواستار کناره‌گیری دولت شده‌ و علیه فساد، بیکاری و فقر در یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر منابع نفتی شعار داده‌اند.

برخی معترضان شعارهای خود را متوجه ایران و شبه‌نظامیان شیعه در عراق کرده‌اند.

با پیروی از خط‌مشی رهبر جمهوری اسلامی، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، نیز روز چهارشنبه بدون ذکر نام کشورهای خارجی را به سازماندهی این اعتراضات متهم کرد و گفت که آنان قصد دارند «با شعار‌هایی که درست می‌کنند، فاصله‌ای بین جمهوری اسلامی با عراق ایجاد کنند».

اتهام آقای خامنه‌ای درباره دخالت آمریکا و کشورهای عرب منطقه در اعتراضات لبنان در حالی است که برخی از این اعتراض‌ها در شهرهایی رخ داده که از پایگاه‌های مهم حزب‌الله به شمار می‌آید.

با این حال حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، روز جمعه ضمن تاکید دوباره بر حمایت از مطالبات اصولی معترضان گفته بود که هواداران او دیگر نمی‌توانند بخشی از تظاهرات باشند.

در همین حال در ساعات پیش از اعلام آمادگی سعدحریری، نخست وزیر لبنان، برای کناره‌گیری، گروه‌هایی که ظاهرا هواداران حزب‌الله و «امل» بودند، با حمله به تجمع‌کنندگان در چادرهای اعتراضی و اماکن دیگر، در صدد پراکندن تظاهرات برآمدند اما ارتش لبنان در برخی از نقاط، مهاجمان را عقب راند.

«ماموریت ویژه» نیروهای مسلح برای مقابله با «فتنه»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره نیروهای مسلح ایران اظهار نظر کرد.

وی «ایمان، مجاهدت، تلاش مستمر، وحدت و هم‌افزایی و مشغول نشدن به سرگرمی‌های حقیر دنیوی» را از جمله «عوامل پیروزی و حفظ آن» برشمرد.

آقای خامنه‌ای بدون اشاره به جزئیات از «یک مأموریت ویژه برای نیروهای مسلح» سخن گفت و افزود: «نیروهای مسلح باید مراقب فتنه باشند و آرایش و آمادگی‌های لازم را برای مقابله با فتنه داشته باشند، زیرا طبق فرموده خداوند متعال در قرآن، فتنه از کشتار و قتل نیز بدتر است.»

وی توضیح بیشتری درباره سخنان خود نداد.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که او و نزدیکانش پیش از این از اعتراضات سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام برده‌اند.

منابع: وب‌سایت رسمی خامنه‌ای، رادیوفردا/ ا. م/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG