لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

آماده‌باش اسرائيل به برخی از سفارت‌خانه‌هایش به خاطر «تهدیدهای ایران»


دولت اسرائیل می‌گوید ایران در همه خاورمیانه نفوذ کرده و ممکن است از کشورهای جدیدی اسرائيل را هدف قرار دهد.
دولت اسرائیل می‌گوید ایران در همه خاورمیانه نفوذ کرده و ممکن است از کشورهای جدیدی اسرائيل را هدف قرار دهد.

دولت اسرائيل به برخی از سفارت‌خانه‌هایش به خاطر آنچه «تهدیدهای ناشی از ایران» توصیف شده، «آماده‌باش» داده است.

دولت اسرائیل همچنین سامانه‌های دفاع هوایی‌ خود را برای مقابله با این تهدیدها، «هماهنگ» کرده است. به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، هماهنگی‌های جدید در سامانه‌های دفاع هوایی ارتش این کشور به دلیل نگرانی از شلیک موشک‌ یا ارسال پهپاد‌‎های انفجاری از مناطقی‌ است که تا حال، از آن اسرائیل هدف قرار نگرفته بود.

روزنامه جروزالم‌پست نیز گزارش داده است که ارتش اسرائیل برای رویارویی با «تهدیدات» تازه، تدابیر دفاعی را تشدید کرده و راهکارهای متفاوتی را بررسی کرده است.

بوعاز لوی، معاون صنایع هوایی نظامی اسرائیل، در همین زمینه گفته است که استقرار برخی از سامانه‌های هوایی جدید در برخی از شهرهای اسرائیل، مانند سیستم ارتقا یافته «باراک ۸» که راکت‌هایی تا برد ۹۰ کیلومتر را ساقط می‌کند، ممکن است پاسخی مناسب برای مقابله با تهدید جدید راکتی علیه این کشور باشد.

این اقدامات همزمان با تشکیل نشست اضطراری کابینه امنیتی اسرائیل در روز سه‌شنبه هفتم آبان برای رایزنی در مورد «افزایش خطرات ایران» صورت گرفته است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که با هدف حمله به این کشور، در حال استقرار موشک‌های نقطه‌زن در یمن است.

بنیامین نتانیاهو گفت: «ایران در صدد توسعه تسلیحات نقطه‌زن و موشک‌هایی است که بتواند هر نقطه از خاورمیانه را با دقت پنج تا ده متر هدف قرار دهد».

به گفته او، ایران «در همه خاورمیانه نفوذ کرده» و موشک‌های نقطه‌زن را به عراق و سوریه برده و زرادخانه‌ای شامل ۱۳۰ هزار فروند از این نوع موشک‌ها را در لبنان دارد و حالا ممکن است «از یمن نیز به اسرائیل حمله کند».

این اظهارات در حالی است که روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه با چاپ نقشه‌ای اعلام کرد که فاصله ایران تا اسرائیل هزار کیلومتر است، حال آنکه فاصله یمن تا اسرائیل، ۱۸۵۰ کیلومتر است.

آویو کوخاوی، فرمانده ارتش اسرائیل، نیز سوم آبان امسال با هشدار درباره «نزدیک شدن خطر جنگ با ایران» گفت ایران به یک «تهدید راهبردی» برای این کشور تبدیل شده است.

او از حضور نیروهای نیابتی ایران در «جبهه شمال» و پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله لبنان به عنوان «چالش‌های امنیتی بزرگ» اسرائیل نام برد.

تمرکز بنیامین نتانیاهو بر «خطرات ایران» در حالی است که دولت او موقتی است و پس از انتخابات اخیر این کشور، هفته گذشته نیز برای دومین بار در تشکیل دولت جدید ناکام شد و اختیار تشکیل دولت تازه به بنی گانتس، رقیب او، واگذار شد.

اما آقای نتانیاهو یکشنبه گفت باید دولتی فراگیر جهت گرفتن «تصمیمات دشوار» تشکیل شود زیرا گفته فرمانده ارتش که «جنگ با ایران نزدیک می‌شود» بازتاب حقیقت است و گفته‌ای برای جلب توجه رسانه‌ای نیست.

تهران و یا حوثی‌های یمن، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، هنوز به سخنان بنیامین نتانیاهو واکنش نشان نداده‌اند.

ایران از حوثی‌ها در جنگ پنج ساله نیروهای ائتلاف علیه این کشور حمایت می‌کند اما این دو متحد همواره با این استدلال که یمن در محاصره است، ادعای ارسال تسلیحات از ایران به یمن را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG