لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

همزمان با احتمال حمله شورشیان به آدیس‌آبابا، دولت اتیوپی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد


تصویری از تخریب به جای مانده از درگیری بین نیروهای تیگرای و اتیوپی (عکس از آرشیو)
تصویری از تخریب به جای مانده از درگیری بین نیروهای تیگرای و اتیوپی (عکس از آرشیو)

همزمان با ادعای شورشیان تیگرای در مورد پیشروی‌های اخیر خود و احتمال حمله به آدیس آبابا، روز سه شنبه ۱۱ آبان دولت اتیوپی وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

همزمان با ادعای شورشیان تیگرای در مورد پیشروی‌های اخیر خود و احتمال حمله به آدیس آبابا، روز سه شنبه ۱۱ آبان دولت اتیوپی وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

دو روز پیش نیز آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی از مردم خواست برای دفاع از خود در برابر جبهه آزادی بخش مردمی تیگرای مسلح شوند.

به گزارش رويترز روز سه‌شنبه در پی اعلام وضعیت فوق العاده توسط رسانه‌های دولتی، نهادهای مسئول در پایتخت اتیوپی از مردم خواستند اسلحه خود را ثبت کرده و برای دفاع از محلات این شهر آماده شوند.


شورشیان تیگرای ادعا می‌کنند که در روزهای اخیر چندین شهر را تصرف کرده و در فاصله ۳۸۰ کیلومتری آدیس آبابا قرار دارند.

مورد قبلی وضعیت فوق العاده در اتیوپی در فوریه سال ۲۰۱۸ و در آستانه انتقال قدرت به احمد آبی به عنوان نخست وزیر جدید اعلام شد. حدود شش ماه مقررات حکومت نظامی برقرار و هزاران نفر بازداشت شدند.

در بیانیه دولت اتیوپی گفته می‌شود که نیروهای امنیتی در جستجوی عوامل «خرابکار» خانه‌ها را بازرسی خواهند کرد. قبل از اعلام وضعیت فوق العاده اوضاع در شهر آدیس آبابا کاملا آرام و معمولی بود.

رسانه‌های وابسته به دولت گزارش دادند که همزمان با پایتخت در چهار منطقه از مجموع ده تقسیمات کشوری نیز وضعیت فوق العاده اعلام شده و دولت از ساکنان این نواحی نیز خواسته است، مسلح شوند.

درگیری در ناحیه تیگرای اوایل نوامبر سال ۲۰۲۰ و در پی تصرف چند پادگان توسط شورشیان تیگرای در شمال اتیوپی آغاز شد.

جبهه آزادی بخش مردمی تیگرای حدود سه دهه یکی از مهمترین بازیگران سیاسی اتیوپی بود ولی با به قدرت رسیدن آبی احمد در پی چند سال اعتراضات و ناآرامی‌های سیاسی به مرور نفوذ این گروه کاهش یافته است.

شورشیان تیگرای ادعا می کنند که دلیل بروز بحران اقدامات آبی احمد برای کاهش اختیارات دولت‌های محلی و تمرکز قدرت در پایتخت بوده است ولی نخست وزیر اتیوپی این ادعا را رد می کند.

سخنگوی جبهه آزادی بخش مردمی تیگرای روز سه‌شنبه گفت در صورت سرنگون شدن دولت مرکزی یک دولت انتقالی تشکیل خواهد شد. او افزود که روند گفت‌وگوهای فراگیر و ملی آغاز می شود ولی آبی احمد و وزرای دولت او به این گفت‌وگوها دعوت نشده و محاکمه خواهند شد.

دولت اتیوپی نیز بارها اعلام کرده که قصد دارد رهبران شورشیان تیگرای را محاکمه کند.

جبهه آزادی بخش مردمی تیگرای مدعی است که طی روزهای اخیر سه شهر در ناحیه امهارا را تصرف کرده است. دولت ابتدا این ادعا را رد کرد ولی در بیانیه‌های بعدی ورود پیکارجویان تیگرای حداقل به یکی از این سه شهر را پذیرفت.

شورشیان تیگرای غروب دوشنبه نیز اعلام کردند که در یکی از جبهه‌های نبرد نیروهای آنها با پیکارجویان اقلیت قومی اورومو همکاری می‌کنند. اورومو بزرگترین اقلیت قومی اتیوپی است و بسیاری از رهبران آنها در زندان هستند.

بر اثر درگیری‌های نظامی در شمال اتیوپی چندین هزار غیرنظامی کشته و حدود دو میلیون نفر آواره شده‌اند.

نماینده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا روز سه شنبه گفت واشنگتن به شدت نگران وخامت اوضاع در شمال اتیوپی است و شواهد نشان می دهد که دلیل اصلی وقوع قحطی در این مناطق محدودیت هایی است که دولت مرکزی اعمال کرده است.

همزمان کاخ سفید دولت مرکزی اتیوپی را به « نقض فاحش موازین بین المللی حقوق بشر» متهم کرد و گفت قصد دارد این کشور را از فهرست «قانون توسعه و فرصت‌های اقتصادی آفریقا » حذف کند که علاوه بر تشویق تجارت با کشورهای عضو به آنها امکان می‌دهد بدون پرداخت تعرفه از نظام مالی آمریکا استفاده کنند.

آبی احمد در آغاز دوران نخست وزیری اصلاحات گسترده‌ای را به اجرا گذاشت ولی گروه‌های مدافع حقوق بشر می گویند اکثر این اصلاحات در دو سال اخیرلغو شده‌اند. نخست وزیر اتیوپی در سال ۲۰۱۹ به خاطر پایان دادن به جنگ طولانی با اریتره جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

نیروهای اریتره که رییس جمهوری آن دشمن سرسخت شورشیان تیگرای است حدود یک سال دوشادوش ارتش اتیوپی با این گروه جنگیدند.

در پی انتشار گزارش‌های متعدد در مورد نقض حقوق بشر و کشتار غيرنظاميان، ارتش اريتره در ماه ژوئن امسال از ناحيه تيگرای خارج شد. در صورت بازگشت آنها به جبهه‌های جنگ به احتمال فراوان پيشروی شورشيان تيگرای متوقف خواهد شد.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر

XS
SM
MD
LG