لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

فرستاده اتحادیه اروپا: رهبران اتیوپی گفتند قصد دارند مردمان تیگرای را محو کنند


بر اثر حمله ارتش اتیوپی به ناحیه تیگرای، حدود ۶ میلیون جمعیت این ناحیه دچار قحطی شده‌اند
بر اثر حمله ارتش اتیوپی به ناحیه تیگرای، حدود ۶ میلیون جمعیت این ناحیه دچار قحطی شده‌اند

وزیر خارجه فنلاند و فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای بحران اتیوپی در جلسه پرسش و پاسخ یکی از کمیسیون‌های پارلمان اروپا گفت رهبران اتیوپی در دیدار با او گفته‌اند که قصد دارند «نسل مردمان تیگرای را برای صد سال آینده محو کنند».

پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند مذاکرات خود با آبی احمد، رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد اتیوپی در ماه فوریه سال جاری را یکی از تندترین گفت‌وگوها در مورد بحران ناحیه تیگرای در شمال اریتره توصیف کرد. آقای هاویستو افزود:«این گونه اظهارنظر‌ها از منظر ما مصداق پاکسازی قومی است.»

وزیر خارجه اتیوپی سخنان وزیر خارجه فنلاند را «مضحک، خیال‌پردازی و یا نوعی خطای حافظه» توصیف کرد.

مشاور ارشد وزیر خارجه فنلاند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت آقای هاویستو در این مورد اظهار نظر دیگری نخواهد کرد.

وزیر خارجه فنلاند ماه‌ها پیش به عنوان فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در مورد بحران اتیوپی تعیین شد. به گفته مشاورش، آقای هاویستو در ماه فوریه سال جاری در یک جلسه دو روزه در مورد بحران بشردوستانه ناحیه تیگرای با آبی احمد، رييس جمهور و سایر مقامات ارشد اتیوپی مذاکره کرده است.

طبق ارزیابی اتحادیه اروپا و سازمان ملل در جریان حمله ارتش اتیوپی به این ناحیه چندین هزار غیرنظامی کشته و حدود ۶ میلیون جمعیت این ناحیه نیز دچار قحطی شده‌اند. ارتش اتیوپی و ارتش اریتره که در این عملیات به اتیوپی کمک می‌کند به ارتکاب قتل عام‌های گسترده متهم شده‌اند.

وزیر خارجه فنلاند در بخش دیگری از توضیحات خود به یکی از کمیسیون‌های پارلمان اروپا گفت: «رهبران اتیوپی در مذاکرات ماه فوریه از این کلمات استفاده می‌کردند. آنها می‌گفتند مردمان تیگرای را نابود خواهند کرد و قصد دارند نسل آنها را برای صد سال آینده محو کنند.»

پکا هاویستو افزود: «محو کردن یک اقلیت قومی کشور به چه معنایی است؟ به نظر من معنای این سخن کاملاً واضح و از منظر ما مصداق پاکسازی قومی است. اگر چنین حرف‌هایی به واقعیت بدل شود بسیار خطرناک و جدی است و کاملاً واضح است که ما باید به چنین اقدامی واکنش نشان دهیم.»

آقای هاویستو در اظهارنظرهای خود پس از ملاقات ماه فوریه با رهبران اتیوپی نيز هشدار داده بود که بحران و فاجعه انسانی در ناحیه تیگرای از کنترل خارج شده است.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که تمامی طرف‌های درگیر در این نبرد به نقض گسترده حقوق بشر و موازین بین المللی متهم شده‌اند ولی به گفته شاهدان عینی ارتش اریتره و ارتش اتیوپی مسئول بخش اعظم این جرایم از جمله کوچ اجباری، ایجاد قحطی، تجاوز گسترده و کشتار غیرنظامیان هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG