لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

‎مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: گزینه‌ای جز مذاکره با طالبان وجود ندارد


جوزپ بورل می‌گوید شاید موضوع مذاکره پیرامون مسائل حقوق بشری با طالبان یک تناقض به نظر برسد، اما موضوعی است که باید از آن‌ها مطالبه کرد.
جوزپ بورل می‌گوید شاید موضوع مذاکره پیرامون مسائل حقوق بشری با طالبان یک تناقض به نظر برسد، اما موضوعی است که باید از آن‌ها مطالبه کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید گزینه‌ای جز مذاکره با طالبان در افغانستان وجود ندارد و بروکسل در صدد هماهنگی با اعضای اتحادیه اروپا جهت تاسیس نمایندگی این اتحادیه در کابل است.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور ضمن اشاره به تاکید اروپا بر رعایت حقوق بشر در افغانستان گفت برای تاثیرگذاری در این رابطه، هیچ گزینه‌ای جز ارتباط با طالبان نیست.

از زمان تسخیر افغانستان توسط گروه افراطی طالبان، کشورهای غربی به‌خاطر مسائل حقوق بشری، در ایجاد روابط دیپلماتیک با طالبان مردد هستند، چرا که این موضوع به معنی به رسمیت شناختن آن‌هاست.

آقای بورل می‌گوید شاید موضوع مذاکره پیرامون مسائل حقوق بشری با طالبان یک تناقض به نظر برسد، اما موضوعی است که باید از آن‌ها مطالبه کرد.

به رغم وعده طالبان برای احتراز از انتقام‌گیری از مخالفان، طی یک ماه اخیر و به دنبال تسخیر کابل، گزارش‌های زیادی از بازداشت، شکنجه و اعدام مخالفان توسط این گروه منتشر شده است.

طالبان همچنین قوانین سفت‌وسختی علیه زنان در کشور اعمال کرده‌اند که نمونه آن تفکیک جنسیتی دانشجویان و ممانعت از کار زنان در محیطی است که مردان حضور دارند.

آقای بورل همچنین به نمایندگان پارلمان اروپا گفت اتحادیه اروپا باید آمادگی پذیرش افغان‌هایی را داشته باشد که مجوز خروج از کشور دریافت کرده‌اند.

او گفت با این حال انتظار نمی‌رود سیل پناهندگان به اندازه سال ۲۰۱۵ باشد.

اتحادیه اروپا در نظر دارد ۳۵۵ میلیون یورو در سال جاری و آینده برای اسکان ۳۰ هزار پناهنده افغانی اختصاص دهد.

در کنفرانس بین‌المللی کمک مالی به افغانستان که از روز ۲۲ شهریور در ژنو آغاز شد کشورهای جهان متعهد شدند که بیش از یک میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه در اختیار مردم افغانستان قرار دهند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG