لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

موگرینی با تأکید بر حفظ برجام، از مذاکره بین ایران و آمریکا حمایت کرد


فدریکا موگرینی از همه طرف‌ها خواست به قطعنامه‌های شورای امنیت احترام بگذارند
فدریکا موگرینی از همه طرف‌ها خواست به قطعنامه‌های شورای امنیت احترام بگذارند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید که این اتحادیه تنها در صورتی از مذاکرات ایران و آمریکا حمایت می‌کند که توافق هسته‌ای کنونی با تهران حفظ شود.

خانم موگرینی که برای شرکت در نشست وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا به هلسینکی رفته است روز پنج‌شنبه ۷ شهریور به خبرنگاران گفت: «ما همیشه طرفدار گفت‌وگو بوده‌ایم ... ولی موضوع مهم‌ این است که آن‌چه وجود دارد حفظ شود».

مذاکره بین ایران و آمریکا از هفته گذشته که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سفری غیرمنتظره به محل نشست سران گروه ۷ داشت و پس از آن رؤسای جمهوری ایران و آمریکا اظهار نظرهایی کوتاه در این باره مطرح کردند، این موضوع بار دیگر به رسانه‌ها راه یافته و گمانه‌زنی‌هایی در این باره منتشر شده است.

با این حال فدریکا موگرینی از همه طرف‌ها خواست که «به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، از جمله برجام، احترام بگذارند».

تنش‌ها میان تهران و واشینگتن از سال گذشته با خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران رفته‌رفته اوج دوباره‌ای گرفته است.

رشته حملات به نفتکش‌ها در خلیج فارس نیز به این تنش دامن زد؛ آمریکا مسئولیت این حملات را متوجه جمهوری اسلامی می‌داند اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، چند روز پیش دیدار احتمالی با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، را «واقع‌بینانه» خواند.

حسن روحانی نیز با اینکه ابتدا گفت اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد؛ با این حال یک روز بعد اظهار داشت اگر کسی بخواهد با او عکس بگیرد «باید از تحریم‌ها دست بردارد».

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز پنج‌شنبه در تماسی تلفنی درباره برجام گفت‌وگو کردند.

بنا به اطلاعیه کرملین، خانم مرکل در این تماس تلفنی اظهار داشت که موضوع برجام در نشست اخیر گروه ۷ مورد بحث قرار گرفته که در جریان آن بر لزوم افزایش تلاش‌های همه طرف‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای تاکید شده است.

در هلسینکی نیز هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در آستانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اشاره به طرح حضور نیروهای اروپایی در تنگه هرمز برای تضمین کشتی‌رانی آزاد خاطرنشان ساخته که این طرح باید در راستای کاهش تنش‌ها در منطقه باشد.

این طرح را آلمان ماه گذشته ارائه کرد در حالی که ایالات متحده نیز در صدد تشکیل ائتلافی از نیروهای دریایی کشورهای دیگر جهت حفاظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس بوده است.

آقای ماس عنوان کرده که طرح حضور نیروهای اروپایی در خلیج فارس با توجه به نتایج نشست گروه ۷ در بیاریتز فرانسه باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وزیر خارجه آلمان در نهایت با تاکید بر لزوم یکدست بودن مواضع کشورهای اروپایی در رابطه با ایران گفته، «هر چیزی که بتواند اکنون تنش‌ها را کاهش دهد، کمک حال خواهد بود».

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و اینترفکس؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG