لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

واکنش فرانسه و کانادا به تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم


ورقه های فولادی در یک شرکت آلمانی (عکس از آرشیو)
ورقه های فولادی در یک شرکت آلمانی (عکس از آرشیو)

تصمیم دولت آمریکا برای افزایش تعرفه های فولاد و آلومینیوم در روز پنجشنبه ۱۰ خرداد واکنش اتحادیه اروپا، کانادا و مکریک را درپی داشته است. رییس جمهوری فرانسه افزایش تعرفه ها را غیرقانونی خوانده است و کانادا نیز گفته است، دست به اقدامات متقابل می زند.

ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا روز پنجشنه ۱۰ خرداد اعلام کرد، تعرفه‌های جدیدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد.

به گزارش رویترز، ویلبر راس گفت، ۲۵ درصد تعرفه بر واردات فولاد و ۱۰ درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم، از روز جمعه اعمال خواهد شد.

وزیر تجارت آمریکا گفت: ما خواهان تداوم مذاکرات با کانادا و مکزیک و همچنین کمیسیون اروپا هستیم، مشکلاتی وجود دارد که می بایست حل و فصل شوند.

در همین زمینه، کاخ الیزه اعلام کرد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در گفت وگوی تلفنی بادونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است، اعمال تعرفه ها از سوی آمریکا غیرقانونی است و اتحادیه اروپا به آن پاسخ مناسب خواهد داد.

امانوئل مکرون پیشتر اظهار داشت، اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم با قوانین تجارت بین المللی که آمریکا، فرانسه و اروپا با آن موافقت کرده اند، مطابقت ندارد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز گفته است: دولت آمریکا متاسفانه امروز دست به اقدامی زد که واکنش متقابل در پی خواهد داشت.

آقای ترودو افزایش تعرفه بر فلزات توسط دولت آمریکا را «کاملا غیرقابل قبول» دانسته است.

برونو لو میر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز روز پنجشنبه پس از دیدار باویلبر راس گفته است، این کاملا به خواست مقامات دولت آمریکا بستگی دارد که آیا می خواهند با بزرگترین شریک خود یعنی اروپا وارد درگیری تجاری بشوند یا نه .

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز تصمیم آمریکا در خصوص تعرفه ها را کاملا غیرقابل‌قبول خوانده و گفته است،‌ نسبت به این تصمیم آمریکا شکایت کرده و از نهادهای مرتبط با سازمان تجارت جهانی،‌ این شکایت را دنبال می‌کند.

رویترز می گوید، گروهی از اقتصاددانان معتقدند، وضعیت کنونی می‌تواند به یک جنگ تجاری با اتحادیه اروپا منتهی شود. این اقتصاددانان دستور هفته گذشته دونالد ترامپ برای تحقیق و تفحص در مورد واردات خودرو و کامیون به آمریکا را زمینه‌ساز اعمال تعرفه‌های جدید دانسته‌اند.

دولت ترامپ در مورد فولاد و آلومینیوم، برخی از کشورها نظیر استرالیا، آرژانتین و کره جنوبی را مشمول معافیت دائم کرده اما این کشورها نیز در صادرات به آمریکا باید مطابق سهمیه عمل کنند.

دونالد ترامپ از آغاز دوره ریاست جمهوری خود بارها اعلام کرده است که با حمایت بیشتر از تولیدات داخلی، قصد احیاء صنایع آمریکا را دارد و در این راستا تعرفه‌های بیشتری برای کالاهای وارداتی به آمریکا در نظر می‌گیرد.

با استفاده از گزارش های، رویترز، آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.ک

XS
SM
MD
LG