لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

آمریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه وضع کرد


ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا روز چهارشنبه اعلام تعرفه بر فولاد و آلومینیوم را تایید کرد
ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا روز چهارشنبه اعلام تعرفه بر فولاد و آلومینیوم را تایید کرد

دولت آمریکا روز پنجشنبه تعرفه‌‌های جدید بر واردات آلومینیوم و فولاد را اعلام کرد. بر این اساس، کشورهای کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا که صادرکننده این دو قلم به آمریکا هستند، از این به بعد باید تعرفه بیشتری بپردازند.

به محض اعلام این خبر، مکزیک به آن واکنش نشان داده و گفت آن‌ها هم در مقابل تعرفه‌هایی در مورد کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال خواهند کرد. کمیسیون اتحادیه اروپا نیز تهدید به تعقیب حقوقی کرد.

ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا تایید کرد که ۲۵ درصد تعرفه بر واردات فولاد و ۱۰ درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم، مقرر شده است.

اعمال تعرفه بر واردات، ممکن است افزایش قیمت کالاهای مرتبط از محصولات غذایی کمپوت و کنسرو گرفته تا خودرو را در پی داشته باشد.

کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به این امر اعلام کرد نسبت به این تصمیم آمریکا شکایت کرده و از نهادهای مرتبط با سازمان تجارت جهانی،‌ این شکایت را دنبال می‌کند.

این کمیسیون گفت روز اول ماه ژوئن، ۱۱ خرداد ماه، این شکایت را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی ثبت خواهد کرد.

وزارت اقتصاد مکزیک طی بیانیه‌ای اعلام کرد از این تصمیم آمریکا بسیار ناخرسند و متاسف است،‌ و در اقدامی برابر، تعرفه‌هایی بر کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال خواهد کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود نسبت به سیاست‌های تجاری آمریکا انتقاد دارد و افزوده بود: «مردم نمی‌دانند این کشورها چقدر با ما بدرفتاری کرده‌اند.»

کارشناسان اقتصادی و حامیان تجارت آزاد هشدار داده‌اند که این کار آمریکا ممکن است به جنگ تجاری منتهی شود. برخی کارشناسان به رویترز گفته‌اند آقای ترامپ این هشدارها را علیه چین مطرح کرده بود ولی حالا دیگر شرکای تجاری آمریکا را هم هدف گرفته است.

برونو لو میر، وزیر تجارت فرانسه روز چهارشنبه گفت که اروپا خواهان جنگ تجاری نیست ولی افزود: «این به طور کامل بسته به آمریکا است که آیا می‌خواهند با بزرگترین شریک تجاری خود وارد جنگ شوند یا نه.»‌

ویلبر راس،‌ وزیر تجارت آمریکا پیشتر گفته بود: «این بستگی به اتحادیه اروپا دارد که تصمیم بگیرد چگونه می‌خواهد اقدامات تلافی‌جویانه اتخاذ کند.» چین هم پیشتر هشدار داده بود با تعرفه‌های آمریکا «به هر بهایی» مقابله خواهد کرد.

برخی نمایندگان کنگره حتی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه هم به این تصمیم رییس جمهوری آمریکا اعتراض کرده‌اند.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتد پرس، رادیو فردا؛‌ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG