لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۵

اتحادیه اروپا اظهارات دونالد ترامپ درباره برجام را «به دقت بررسی» می‌کند


یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا
یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا

در پی مهلت ۱۲۰ روزه دونالد ترامپ برای بازبینی توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۶ دی اعلام کرد که اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا را «به دقت بررسی» می‌کند.

آقای ترامپ روز ۲۲ دی‌ماه «برای آخرین بار» تعلیق تحریم‌های اتمی ایران را تمدید کرد و از شرکای اروپایی واشنگتن خواست که آن‌چه را «ایرادهای» برجام خوانده است، برطرف کنند.

در این حال، یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه ‎خبر داد که اعضای اتحادیه اروپا در حال رایزنی با هم هستند که چه پاسخی به دونالد ترامپ بدهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی خطاب به پارلمان اروپایی گفت: «شاهد بوده‌اید که ایالات متحده روز جمعه تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کرد. در حال حاضر بریتانیا، آلمان و فرانسه همراه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دقت مشغول بررسی این امر و پیامدهایش هستند».

دونالد ترامپ توافق اتمی ایران موسوم به برجام را «فاجعه‌بار» خوانده و خواستار دستیابی به یک توافق جایگزین شده تا مانع برنامه موشکی بالستیک ایران شود، اما اتحادیه اروپا تاکنون تاکید داشته که توافق هسته‌ای را باید از موضوعات دیگر مجزا کرد.

بر اساس این گزارش، مقامات اتحادیه اروپا در عین حال گفته‌اند که در نشست روز پنج‌شنبه خود با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در بروکسل او را بر سر برخی موضوعات به چالش کشیده‌اند.

یوهانس هان اظهار داشت: «این موضوعات از جمله تنش‌ها در خاورمیانه، برنامه موشکی ایران و اعتراضات اخیر در ایران بود».

وی افزود: «بگذارید به صراحت اعلام کنیم. همه این موضوعات باید حل و فصل شوند و حل‌وفصل آنها نیز باید خارج از چارچوب توافق اتمی باشد».

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که هیچ تغییری را در توافق هسته‌ای نمی‌پذیرد و حاضر به مذاکره مجدد درباره آن نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز روز دوشنبه از اظهارات دونالد ترامپ درباره لزوم بازنگری در توافق هسته‌ای انتقاد کرد و هشدار داد که مسکو از این امر حمایت نمی‌کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن
XS
SM
MD
LG