لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

کمیسیون اروپا مذاکره با بریتانیا برای تغيير مقررات تجاری ایرلند شمالی را رد کرد


اورزولا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه ۳۱ تیر درخواست بریتانیا برای مذاکره مجدد در مورد مقررات تجاری ناحیه ایرلند شمالی در توافق برگزیت را رد کرد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، از اتحادیه اروپا خواسته است که برای حذف بوروکراسی و کنترل‌های مرزی که باعث کمبود برخی از کالاهای اساسی در ناحیه ایرلند شمالی شده با لندن مذاکره و همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات ارشد دولت بریتانیا از جمله وزیر مسئول ناحیه ایرلند شمالی در روزهای اخیر به طور علنی گفته‌اند که مفاد توافق لندن با اتحادیه اروپا در مورد تجارت و کنترل مرزی ایرلند شمالی «قابل اجرا نیست».

خانم فن در لاین پس از گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون در توئیتی نوشت: «اتحادیه اروپا در این زمینه خلاقیت و انعطاف نشان خواهد داد ولی حاضر نیست توافق برگزیت را تغییر دهد.»

ناحیه ایرلند شمالی تنها بخش از قلمرو بریتانیاست که با اتحادیه اروپا مرز زمینی دارد و به همین دلیل بخشی از کالاهایی که از سایر نقاط بریتانیا وارد ایرلند شمالی منتقل می‌شود مشمول کنترل مرزی و گمرکی می‌شوند.

هدف این ساز و کار ویژه حفاظت از یکی از اساسی‌ترین محورهای توافق صلح ایرلند یعنی حفظ مرزهای باز بین ناحیه ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود که بخشی از اتحادیه اروپاست. به زبانی دیگر به جای آن که مرز بین بریتانیا و اتحادیه اروپا در خط فاصل دو بخش ایرلند برپا شود در آب‌های دریای شمال و بین ناحیه ایرلند شمالی و جزیره بریتانیا بر پا شده است. وحدت‌طلبان ایرلند شمالی از این موضوع به شدت ناراضی هستند.

مقامات اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که این مرز تجاری برای کنترل کیفیت کالاهایی که از خارج وارد اتحادیه اروپا می‌شود، ضروری است. اما دولت بریتانیا مدعی است که اتحادیه اروپا موضع «ناب‌گرایانه‌ای» دارد که با افزایش کاغذبازی باعث کندی و اختلال شدید در روند انتقال کالا می‌شود.

دیوید فراست، وزیر امور برگزیت در کابینه بریتانیا، روز چهارشنبه گفت دولت این کشور با حسن نیت تلاش کرده این مقررات را اجرا کند ولی دشواری‌های فراوانی در ناحیه ایرلند شمالی بوه جود آورده است.

او افزود دولت بریتانیا خواستار کاهش قابل توجه مقررات مرزی و فقط کنترل آن بخش از کالاهایی است که ممکن است از ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند منتقل شوند. اما با توجه به بی‌اعتمادی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا پذیرش چنین گزینه‌ای از سوی بروکسل بعید به نظر می‌رسد.

دفتر نخست وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای گفت که بوریس جانسون در گفت‌وگوی تلفنی به رییس کمیسیون اروپا گفته است که وضعیت فعلی نمی‌تواند ادامه پیدا کند و برای حل مشکل مردم و جامعه اقتصادی ایرلند شمالی می‌توان راه‌حل‌های عملی مناسبی پیدا کرد که در عین حال به بهبود مناسبات بین لندن و بروکسل نیز کمک خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اروپا نیز تاکید کرد که این اتحادیه به مذاکره با بریتانیا ادامه خواهد داد و مسئولان برگزیت از هر دو طرف به زودی دیدار و مذاکره خواهند کرد.

اتاق صنایع و بازرگانی ناحیه ایرلند شمالی نیز تاکید کرد که هر دو طرف برای اجرای بهتر توافق برگزیت در مرزهای ایرلند باید راه حل‌های عملی و مناسب‌تری پیدا کنند.

این نهاد در بیانیه‌ای افزود: «دو طرف باید از جر و بحث پرهیز کرده و روی گفت‌وگوهای موثر و تصمیم‌گیری تمرکز کنند. همکاری با فعالان اقتصادی می‌تواند تجارب عملی در اختیار آنها قرار دهد و سطح اعتماد و مناسبات را بهبود خواهد داد.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG