لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۲

ابراز تردید در بروکسل درباره شرکت در نشست ورشو


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در بروکسل گزارش داد که به نظر می‌آید کشورهای اروپایی نمی‌خواهند در نشست ورشو که قرار است ماه آینده میلادی به ابتکار آمریکا برگزار شود شرکت کنند.

مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده، در جریان سفر اخیر خود به خاورمیانه از برگزاری این کنفرانس در سطح وزرا با عنوان «پیشبرد آینده‌ای با صلح و ثبات در خاورمیانه» خبر داد. این کنفرانس در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برگزار خواهد شد.

دیپلمات‌هایی که در بروکسل با خبرگزاری آسوشیتدپرس صحبت کرده‌اند تردیدهایی درباره موضوع اصلی این نشست دارند و می گویند «زمان کافی برای برنامه‌ریزی آن نبوده و به نظر می‌آید ایران نیز به آن دعوت نشده است».

یک مقام اروپایی هم گفته است فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه به دلیل مشغله‌های دیگر در این نشست دو روزه در لهستان شرکت نخواهد کرد.

یک روز پیشتر روزنامه وال استریت جورنال هم در گزارشی نوشت: «انتخاب لهستان، برای میزبانی این نشست از سوی برخی دیپلمات‌های اروپایی تلاش برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا در مورد ایران ارزیابی شده است».

لهستان از اعضای اتحادیه اروپاست. این اتحادیه همچنان در تلاش برای حفظ ایران در برجام است و می‌خواهد سازوکاری ویژه برای ادامه «تجارت مشروع» با ایران برقرار کند.

در گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس و وال استریت جورنال مشخص نشده کدام کشورهای اروپایی درباره شرکت در کنفرانس ورشو تردید دارند. برخی منابع اروپایی پیشتر به رادیوفردا گفته بودند در پی خروج آمریکا از برجام، علیرغم حمایت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا از ادامه اجرای برجام، برخی از کشورها خصوصاً در شرق اروپا، درباره لزوم حمایت از موضع واشینگتن در قبال ایران سخن گفته‌اند.

در بیانیه مشترکی که درباره نشست ورشو توسط وزرای خارجه آمریکا و لهستان منتشر شده نامی از ایران برده نشده است. اگرچه در این بیانیه آمده که کشورهای شرکت‌کننده درباره موضوعاتی چون «تروریسم و افراط‌گرایی، توسعه و اشاعه موشک و تهدید گروه‌های نیابتی» تبادل‌نظر می‌کنند که از جمله انتقادهای واشینگتن نسبت به رفتار تهران است.

وزیر خارجه ایالات متحده در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری فاکس درباره نشست آتی ورشو داشت گفته بود «ده‌ها کشور در این شهر گرد هم می‌آیند تا بر موضوع ثبات بر خاورمیانه تمرکز کنند... و این شامل این عنصر مهم می‌شود که ایران نفوذ بی‌ثبات کننده در منطقه نداشته باشد».

اعلام خبر برگزاری این نشست در ماه آینده در لهستان با انتقادهای شدید تهران مواجه شد. در همین‌باره وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی کاردار سفارت لهستان را احضار کرد. ورشو از برگزاری این کنفرانس دفاع کرده و می‌گوید: «جامعه بین‌الملل حق دارد درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی بحث و رایزنی کند».

در ایران همچنین سازمان سینمایی در واکنش به برگزاری این کنفرانس «هفته فیلم لهستان در تهران» که قرار بود از هفتم تا دوازدهم بهمن در تهران و پس از آن در اصفهان، شیراز و مشهد برگزار شود را لغو کرد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، وال استریت جورنال، و رادیوفردا؛ ه.ک./م.ا.
XS
SM
MD
LG