لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

«پومپئو از نتانیاهو» برای شرکت در اجلاس بین المللی ایران دعوت کرده است


نتانیاهو و پومپئو دو هفته پیش در برزیل دیدار کرده بودند.
نتانیاهو و پومپئو دو هفته پیش در برزیل دیدار کرده بودند.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل شامگاه جمعه ۲۱ دی خبر داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به کنفرانس بین‌المللی میزبانی آمریکا با محوریت ایران دعوت شده است.

آقای پومپئو پنجشنبه شب ۲۰ دی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز، از برگزاری یک اجلاسی با میزبانی آمریکا در لهستان در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن برای بررسی صلح، ثبات و امنیت خاورمیانه با محوریت «تهدیدات» ناشی از جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش شبکه ده تلویزیون اسرائیل، دعوت مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، دو هفته پیش از اعلام برگزاری چنین کنفرانسی در لهستان، از نخست وزیر اسرائیل به عمل آمد.

زمان دعوت آمریکا از رهبر اسرائیل برای شرکت در اجلاس لهستان، به احتمال زیاد به روزهای حضور همزمان نتانیاهو و پومپئو در برازیلیا، پایتخت برزیل، باز می‌گردد.

نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش در آیین ادای سوگند ژائیر بولسونارو، رییس جمهوری جدید برزیل شرکت کرده و در حاشیه آن، در دیداری با یکدیگر، در مورد ایران و بویژه مقابله با حضور نظامی ایران در سوریه گفت و گو کردند.

«یک مقام ارشد اسرائیلی» به شبکه ده تلویزیون این کشور گفته که نخست وزیر هنوز در خصوص سفر به لهستان تصمیم قطعی نگرفته اما به گفته باراک راوید، گزارشگر این شبکه، حضور نتانیاهو در چنین اجلاسی، به ویژه با حضور مقامات ارشد شمار زیادی از کشورهای عربی، برای تقویت جایگاه نتانیاهو در افکار عمومی اسرائیل در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور در ۲۰ فروردین، می تواند برای او اهمیت انتخاباتی هم داشته باشد.

در حالی که فاکس‌ نیوز به نقل از مایک پومپئو گزارش داد که آمریکا «رهبران» دهها کشور را در این اجلاس گرد می‌آورد، شبکه ده تلویزیون اسرائیل می‌گوید، از منطقه خاورمیانه، وزیران خارجه کشورهای عربی دعوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، افزون بر وزیران خارجه مصر و اردن، که کشورشان با اسرائیل روابط کامل سیاسی دارند، وزیران خارجه عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مراکش و چند کشور دیگر به کنفرانس لهستان دعوت شده‌اند و حضور نتانیاهو در کنار آنها، می تواند نشانی از عادی سازی مناسبات اسرائیل با این دولت‌های عرب نیز باشد.

دونالد ترامپ از آغاز به کار خود در دو سال پیش بیشترین هماهنگی را با بنیامین نتانیاهو در ارتباطبا ایران داشته؛ هر دو برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایرانف را قویا نکوهش کرده و اسرائیل از خروج آمریکا از برجام بیشترین استقبال را کرد؛ هر دو رهبر همچنین بر لزوم بیرون راندن ایران از سوریه و رویارویی با نفوذ منطقه‌ای تهران اشتراک نظر دارند.

بنیامین نتانیاهو در دیدار اخیر با مایک پومپئو و نیز در ملاقات این هفته با جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، که به اورشلیم رفته بود، بر همراهی با آمریکا در تحقق کارزار «فشار حداکثری» بر ایران تاکید کرد.

آقای پومپئو چند بار در روزهای گذشته گفته است که فشار و تحریم‌ها علیه ایران در هفته‌های آینده تشدید می‌شود.

موعد زمانی میزبانی آمریکا در کنفرانس لهستان مقارن با ۴۰ ساله شدن جمهوری اسلامی ایران است.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، و شمار دیگری از سران نظام تهران، از رخدادهایی که در چهلمین سال جمهوری اسلامی به تزلزل پایه‌های حکومت آنها منجر شود، آشکارا ابراز نگرانی کرده و «هشدار» داده‌اند.

در همین حال، دونالد ترامپ، تاکید کرده که وضع اقتصادی ایران در نتیجه تحریم‌هایی که آمریکا از ۱۴ آبان علیه ایران مجددا برقرار کرده، وخیم شده، و به گفته او، این وخامت، سران تهران را به فکر مذاکره با آمریکا انداخته است؛ ایران بشدت این امر را رد کرده و مدعی شده که این آمریکا است که برای آغاز مذاکره با ایران، افرادی را در کابل مامور «نزدیک کردن» به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران کرده است.

در این میان، ایران تاکید کرده که لهستان باید به خاطر برگزاری اجلاس اواخر بهمن با میزبانی آمریکا در خاک این کشور «شرم کند».

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، جمعه در توییتر خود نوشت، «در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی شده است».

آقای ظریف پنجشنبه نیز در واکنش به سخنرانی مایک پومپئو در دانشگاه آمریکایی قاهره، که بخش مهمی از آن در ارتباطبا تشریح سیاست‌های واشینگتن در مورد ایران و «مقبولیت» هر چه بیشتر اسرائیل در دنیای عربی بود، در توییتر خود نوشت «هر جا و هر گاه که آمریکا دخالت می‌کند، هرج و مرج، سرکوبگری و نفرت به بار می‌آید».

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز جمعه با رد سخنان آقای پومپئو در قاهره، مدعی شد که آمریکا که خود از برجام خارج شده، «اکنون از اینکه نمی‌تواند جایگزینی برای آن پیدا کند، دچار نوعی یاس و عصبانیت مزمن شده است».

وزیر خارجه آمریکا از سه شنبه این هفته در سفر به هشت کشور عرب، برای دادن اطمینان به متحدین واشینگتن در خصوص سیاست‌های دولت دونالد ترامپ، از جمله بعد از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، از اردن، عراق و مصر دیدار کرده و در ادامه نیز از امیرنشین ها، از جمله عربستان دیدار می کند.

آقای پومپئو در سخنرانی پنجشنبه در دانشگاه آمریکایی قاهره از مناسبات میان عربستان و عراق با اسرائیل سخن گفت و آن را یکی از نشانه‌های تغییر منطقه، به ویژه در نتیجه سیاست‌های تهاجمی ایران، توصیف کرد.

سخنان آقای پومپئو نخستین اظهارنظر آشکار یک مقام ارشد آمریکایی در مورد وجود تماس‌های اسرائیل با عربستان و عراق بود.

نخست وزیر اسرائیل در دوره اخیر تنها به طور سربسته از پیشرفت در مناسبات کشورش با عربستان سخن می‌گفت.

اما همزمان، رسانه‌های اسرائیل این هفته خبر دادند که سه هیات از عراق در سال ۲۰۱۸ از تل آویو دیدار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG