لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

بسته بزرگ تحریم‌های جدید اروپا علیه روسیه با اشاره به ایران تصویب شد


نهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه شامل ۲۰۰ نهاد و شخص مرتبط با صنعت نظامی این کشور می‌شود
نهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه شامل ۲۰۰ نهاد و شخص مرتبط با صنعت نظامی این کشور می‌شود

اتحادیه اروپا از تصویب بسته بزرگ تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه صنعت نظامی روسیه خبر داد؛ این تحریم‌ها شامل ممنوعیت صادرات موتورهای پهپاد به کشورهای ثالث حامی روسیه، از جمله ایران است.

در بند «قطع دسترسی روسیه به پهپادها» به نام ایران نیز اشاره و تصریح شده است «صادرات مستقیم موتورهای پهپاد به روسیه و هر کشور ثالثی مانند ایران که احتمال استفاده از آن‌ها در روسیه وجود دارد، محدود می‌شود».

بر اساس گزارشی که روز جمعه ۲۵ آذرماه در سایت کمیسیون اروپا منتشر شد، نهمین بسته تحریمی اروپا علیه روسیه شامل ۲۰۰ نهاد و شخص مرتبط با صنعت نظامی این کشور می‌شود.

این تحریم‌ها شامل نیروهای مسلح و شرکت‌های صنعت دفاعی، اعضای دوما و شورای فدراسیون (مجلس علیا)، وزرا، مقامات نیابتی روسیه در مناطق اشغالی اوکراین، احزاب سیاسی است.

همچنین افراد کلیدی در حملات موشکی روسیه علیه غیرنظامیان، ربودن و انتقال کودکان اوکراینی به روسیه و سرقت محصولات کشاورزی اوکراین به لیست سیاه اتحادیه اروپا افزوده شدند. این اتحادیه حملات موشکی روسیه به خاک اوکراین را «وحشیانه و عمدی» خواند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفته است بسته جدید تحریم‌ها همچنین بر فناوری، مسائل مالی و رسانه متمرکز است تا اقتصاد روسیه و ماشین جنگی آن را «از ریل خارج کند».

بر اساس گزارش‌های متعدد، ایران به روسیه صدها فروند پهپاد انتحاری داده و گزارش‌های فزاینده‎‌ای در مورد احتمال تجهیز روسیه به موشک توسط ایران نیز وجود دارد.

روابط نظامی و امنیتی ایران و روسیه از مدتی بعد از یورش روسیه به اوکراین، از هنگامی که روسیه متوجه کمبود تسلیحاتی خود شد، تغییر کرده زیرا مسکو برای تداوم جنگ که هنوز در تحقق بخش بزرگی از هدف‌های آن ناکام مانده، به دریافت سلاح از ایران نیازمند شده است.

تهران تا مدت‌ها ارسال پهپاد نظامی به روسیه را تکذیب می‌کرد، اما چندی پیش حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، مدعی شد که جمهوری اسلامی شمار محدودی پهپاد را «پیش از آغاز» جنگ اوکراین به روسیه داده است.

در هفته‌های اخیر، روسیه با استفاده از پهپادهای ساخت ایران به شهرهای اوکراین حمله کرده و زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی را هدف قرار داده و موجب قطعی گسترده برق و آب در سراسر کشور شده است.

علاوه‌بر این، صادرات محصولاتی با کاربردهای دوگانه که می‌تواند در صنعت نظامی روسیه مورد استفاده قرار بگیرد نیز، تحریم شد.

جزئیات منتشر شده در وب‌سایت شورای اروپایی حاکی است که تحریم‌های جدید علاوه بر ممنوعیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، سرمایه‌گذاری‌های جدید اتحادیه اروپا در بخش معدن روسیه، به استثنای برخی مواد خام، را نیز شامل می‌شود.

همزمان سه بانک دیگر روسیه، از جمله بانک توسعه منطقه‌ای روسیه برای «توقف ماشین جنگ کرملین» به لیست تحریم‌ها اضافه شدند.

با استفاده از گزارش کمیسیون اروپا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ د.خ/ آ.ت.
XS
SM
MD
LG