لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه، چین و کره شمالی به اتهام حمله سایبری


اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، ‌۹ مردادماه، علیه شرکت‌ها و افرادی از روسیه، چین و کره شمالی به اتهام حملات گسترده سایبری در جهان تحریم مالی و مسافرتی اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت‌ها اولین نهادهایی هستند که بر اساس قوانین جدید اتحادیه اروپا که پارسال تصویب شد، به خاطر حملات اینترنتی مورد تحریم قرار می‌گیرند.

قوانین جدید امکان مسدود کردن دارایی‌های شرکت‌هایی را که به اعضای اتحادیه اروپا، کشور ثالت یا نهادهای بین‌المللی حمله اینترنتی کنند، فراهم می‌سازد.

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سرویس اطلاعاتی نظامی روسیه، موسوم به جی‌آریو، مورد تحریم قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا این نهاد را به انجام حملات سایبری در ژوئن ۲۰۱۷ علیه چندین شرکت اروپایی که منجر به زیان هنگفت مالی شد، همچنین دو حمله سایبری در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به شبکه برق اوکراین متهم کرده است.

چهار کارمند این نهاد نظامی و اطلاعاتی روسیه نیز به اتهام مشارکت در حمله سایبری به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سال ۲۰۱۸ که مقر آن در هلند است، مورد تحریم قرار گرفتند.


همچنین شرکت «چوسون اکسپو» کره شمالی به خاطر پشتیبانی از «گروه لازاروس» که پشت حملات سایبری به شرکت‌های خارجی از جمله سونی پیکچرز و بانک مرکزی بنگلادش بود، مورد تحریم قرار گرفته است.

در جریان حمله به بانک بنگلادشی ۸۱ میلیون دلار سرقت شد و حملات به شرکت سونی پیکچرز بعد از ساخت فیلمی در هالیوود در رابطه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سال ۲۰۱۴ انجام شده است.

آمریکا نیز قبلا علیه گروه لازاروس و دو گروه هکر دیگر کره شمالی تحریم‌هایی اعمال کرده بود.

کره شمالی این اتهامات را رد کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین شرکت «توسعه تکنولوژی هایتایی» که متهم به پشتیبانی از چندین حمله اینترنتی توسط هکرها در جهان بود به همراه دو شهروند چینی را مورد تحریم قرار داد.

این تحریم‌ها شامل منع سفر این افراد به اتحادیه اروپا و مسدود کردن دارایی شرکت‌ها و افراد و منع همکاری‌های تجاری و مالی با آنها است.

نمایندگی دیپلماتیک چین در اتحادیه اروپا روز جمعه با انتشار گزارشی گفته است این کشور همواره حامی امنیت فضای مجازی و اینترنتی بوده و خود یکی از قربانیان حملات سایبری است.

اخیرانهادهای امنیتی بریتانیا، آمریکا و کانادا در مورد حمله سایبری هکرهای روس به مراکز پژوهشی و تولید واکسن ویروس کرونا هشدار دادند.

قبلا هشدارهایی درباره حملات اینترنتی چینی‌ها به این مراکز داده شده بود.

XS
SM
MD
LG