لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

آمریکا یک هکر کره شمالی را به خاطر هک «سونی» تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ شهریور یک برنامه‌نویس کامپیوتری اهل کره شمالی و شرکتی که او در آن کار می‌کرد را تحریم کرد.

این فرد و شرکت به انجام حمله سایبری به شرکت سونی در سال ۲۰۱۴ و حمله سایبری بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ با بدافزار باجگیری «واناکرای» متهم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، پاک جین کیوک و شرکت چوسون اکسپو را به مشارکت در فعالیت‌های خرابکارانه سایبری متهم کرد و گفت آنها با حکومت کره شمالی ارتباط دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا افزود: «آنها در فعالیت‌های گسترده‌ای برای ضربه زدن به امنیت سایبری با استفاده از شبکه‌های کامپیوتری علیه اهدافی در خارج از کره شمالی و به نیابت از رژیم آن کشور مشارکت داشته‌اند».

همزمان وزارت دادگستری آمریکا نیز علیه همین فرد به اتهام حمله سایبری به شرکت سونی و اداره بهداشت عمومی بریتانیا اعلام جرم کرده است.

در متن شکایتی که روز پنجشنبه منتشر شد این هکر همچنین به مشارکت در حمله سایبری به بانک بنگلادش در سال ۲۰۱۶ نیز متهم شده است، حمله‌ای که در جریان آن ۸۱ میلیون دلار به سرقت رفت.

مشخص نیست که دولت کره شمالی این فرد را به نهادهای انتظامی و قضایی آمریکا تحویل خواهد داد یا نه.

وزارت دادگستری آمریکا افزود این تحقیقات ادامه دارد و مواردی را که در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاده است نیز در بر می‌گیرد.

حمله سایبری به شرکت سونی منجر به افشای ده‌ها هزار ایمیل شد. دولت آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود که کره شمالی پشت این حمله قرار داشته است.

آمریکا اعتقاد دارد کره شمالی حمله سایبری به شرکت سونی را در واکنش به فیلم کمدی «مصاحبه» ترتیب داده است، فیلمی که محور داستان آن ترور رهبر کره شمالی است.

شرکت سونی حتی نمایش فیلم را به خاطر تهدیدهایی که می‌توانست متوجه مخاطبان فیلم باشد، لغو کرد.

منبع: خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG