لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

مایکروسافت: هکرهای روس سنای آمریکا را هدف گرفته بودند


شرکت مایکروسافت هشدار داده است که مسکو در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا حملات سایبری‌اش را افزایش داده است. این شرکت همچنین از تلاش هکرهای مرتبط با دولت روسیه برای پیشبرد حملات سایبری علیه گروه‌های سیاسی آمریکا خبر داده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ بزرگترین کمپانی نرم‌افزاری جهان روز دوشنبه٬ ۲۹ مردادماه٬ گفت که هفته گذشته کنترل چندین دامنه وب‌سایت را که توسط هکرها ساخته شده بود٬ در دست گرفته است.

مایکروسافت می‌گوید از این وب‌سایت‌ها٬ شش وب‌سایت از روی وب‌سایت‌های متعلق به سنای آمریکا٬ دو وب‌سایت از روی وب‌سایت‌های متعلق به اندیشکده‌های محافظه‌کار-موسسات «هادسن» و «اینترنشنال ریپابلیکن»- و یک وب‌سایت هم از روی فضای ذخیره‌سازی ابری مایکروسافت٬ وان درایو (OneDrive)٬ شبیه‌سازی شده بودند.

به گفته مایکروسافت هکرها از طریق این وبسایت‌ها در تلاش بودند تا به اطلاعات اشخاص٬ از جمله ایمیل آن‌ها٬ برای ورود به شبکه‌های کامپیوتری و سیستم‌های محرمانه دسترسی پیدا کنند. این شرکت با این حال می‌افزاید که شواهدی مبنی بر این‌که هکرها موفق به دسترسی به این قبیل اطلاعات شده باشند٬ در دست ندارد.

مایکروسافت می‌گوید در دو سال اخیر در جریان ۱۲ عملیات ۸۴ وب‌سایت را مسدود کرده است.

در نیمه ماه نوامبر سال جاری میلادی، حدود سه ماه دیگر٬ انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برگزار خواهد شد. در این انتخابات سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص خواهد شد.

پیشتر فیسبوک اعلام کرده بود که کارزاری را که به منظور دخالت در این انتخابات در این شبکه اجتماعی به راه افتاده بود٬ شناسایی کرده است.

برَد اسمیت٬ مدیر مایکروسافت نیز٬ ۲۹ مردادماه در پستی در وبلاگش ضمن اشاره به اقدامات اخیر مایکروسافت علیه هکرها٬ نسبت به تلاش‌های سایبری علیه گروه‌های مرتبط با احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در آستانه انتخابات آمریکا ابراز نگرانی کرد.

اقدام اخیر مایکروسافت علیه گروهی از هکرهای مشهور به «فَنسی بِر (Fancy Bear)» صورت گرفته است که این شرکت می‌گوید با دولت روسیه مرتبط هستند.

مقام‌های روسیه اما مرتبط بودن این هکرها با مسکو را رد کرده‌اند.

دمیتری پِسکوف٬ سخنگوی کاخ کرملین گفته است: «ما نمی‌دانیم آن‌ها درباره کدام هکرها حرف می‌زنند.»

وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای آورده است: «باعث تاسف است که یک شرکت بزرگ بین‌المللی که مدت‌هاست در بازار روسیه مشغول به کار است٬ فعالانه در عملیات تعقیب جادوگر که تمام واشینگتن را فرا گرفته٬ شرکت می‌‌کند و در این کار موفق نیز است.»

شماری از مقامات بلندپایه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ۱۱ مردادماه اظهار کردند که روسیه به تلاش‌های «فراگیر» خود برای ایجاد تفرقه در جامعه آمریکا و دخالت در انتخابات آینده این کشور ادامه می‌دهد.

در عین حال وزارت دادگستری آمریکا اواخر تیرماه تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تایید کرد و ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم کرد. مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند این دخالت به سود کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور فعلی آمریکا٬ بوده است.

مسکو همواره اتهام تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG