لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

نگرانی از تلاش‌های روسیه برای «دخالت» در انتخابات امسال آمریکا


دن کوتز٬ مدیر اطلاعات ملی آمریکا
دن کوتز٬ مدیر اطلاعات ملی آمریکا

شماری از مقامات بلندپایه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا می‌گویند روسیه به تلاش‌های «فراگیر» خود برای ایجاد تفرقه در جامعه آمریکا و دخالت در انتخابات آینده این کشور ادامه می‌دهد.

دَن کوتز٬ مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز پنجشنبه٬ ۱۱ مرداد٬ در جلسه ارائه اطلاعات کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما همچنان شاهد کارزار فراگیر روسیه برای تضعیف آمریکا و ایجاد تفرقه در کشور هستیم. هدف ما امروز این است که به مردم آمریکا بگوییم که ما متوجه این تهدید‌ها هستیم. این تهدیدها واقعی هستند و ادامه دارند. ما همه تلاشمان را می‌کنیم تا انتخاباتی برگزار کنیم که مشروع و مورد اعتماد مردم آمریکا باشد.»

وی این اظهارات را در جریان جلسه‌ مشترکی با حضور اعضای بلندپایه اطلاعاتی از جمله کریستوفر رِی٬ رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌ بی آی) و جان بولتون٬ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا مطرح کرد.

آقای کوتز افزود: «جامعه اطلاعاتی همچنان نگران تهدیدهایی است که متوجه انتخابات پیش‌روی آمریکاست؛ هم انتخابات میان‌دوره‌ای و هم انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰.»

انتخابات مجلس نمایندگان و میان‌دوره‌ای سنای آمریکا قرار است ماه نوامبر- حدود سه ماه دیگر- برگزار شود.

ما همچنان شاهد کارزار فراگیر روسیه برای تضعیف آمریکا و ایجاد تفرقه در کشور هستیم... [می‌خواهیم] به مردم آمریکا بگوییم که ما متوجه این تهدید‌ها هستیم. این تهدیدها واقعی هستند و ادامه دارند.
دن کوتز٬ مدیر اطلاعات ملی آمریکا

این اظهارات در حالی مطرح شده است که وزارت دادگستری آمریکا اواخر تیرماه تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تایید کرد و ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم کرد. مقام‌های اطلاعاتی می‌گویند این دخالت به سود کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور فعلی آمریکا٬ بوده است.

دونالد ترامپ گفته است که قبول دارد روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده است٬ اما تاکید دارد که این دخالت تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.

حال نیز بسیاری از دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان از آقای ترامپ و دولتش انتقاد می‌کنند که برای جلوگیری از دخالت روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای آن قدر که باید تلاش نمی‌کنند.

با این‌حال جان بولتون این اظهارات را قبول ندارد. وی روز پنجشنبه ضمن تقدیر از تلاش‌های آقای ترامپ در این زمینه گفت که وی تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از دخالت در انتخابات آمریکا از جانب روسیه یا هر کشور دیگری کرده است.

آقای کوتز نیز در همین خصوص گفت: «ما همه تلاشمان را می‌کنیم. آقای رئیس‌ جمهوری به طور ویژه از ما خواسته است تا مسئله دخالت در انتخابات و امن نگه داشتن روند انتخاباتمان را در اولویت قرار بدهیم.»

اظهارات مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا ساعاتی پس از آن مطرح شد که گروه متنفذی از سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه نیز بسته‌ پیشنهادی خود برای حفاظت از «امنیت آمریکا» مقابل نفوذ روسیه را ارائه کردند.

این سناتورها در بیانیه‌ای اعلام کرد‌ه‌اند که این بسته پیشنهادی خواهان اعمال تحریم‌های جدیدی علیه «چهره‌های سیاسی٬ الیگارش‌ها٬ اعضای خانواده و دیگری افرادی شده که به طور مستقیم یا غیر مستقیم٬ به نیابت از ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) راه را برای اقدامات غیرقانونی و فاسد هموار می‌کنند.»

این بسته پیشنهادی دستکم چهارمین لایحه‌ای است که به منظور مواجهه با روسیه در کنگره مطرح می‌شود. لایحه‌های پیشین به دیگر فعالیت‌های روسیه از جمله اقدامات خصومت‌آمیزش در اوکراین و سوریه اشاره داشته است.

با استفاده از سرویس انگلیسی رادیو اروپای آزاد٬ خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG