لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

فیسبوک: صفحاتی را که قصد دخالت در انتخابات آمریکا داشتند حذف کردیم


فیسبوک می‌گوید کارزار هماهنگ و سیاسی جدیدی را که به منظور دخالت در انتخابات مجلس نمایندگان و میان‌دوره‌ای سنای آمریکا در این شبکه اجتماعی به راه افتاده٬ شناسایی کرده است. این انتخابات حدود سه ماه دیگر برگزار می‌شود.

فیسبوک روز سه‌شنبه٬ ۸ مرداد٬ اعلام کرد که به منظور مقابله با تلاش‌های خارجی برای دخالت در انتخابات ایالات متحده٬ ۳۲ صفحه و حساب کاربری را در فیسبوک و اینستاگرام حذف کرده است.

این شرکت آمریکایی همچنین اعلام کرده است که قصد این صفحات و حساب‌های کاربری گمراه کردن کاربران و سازماندهی راهپیمایی پیش از این انتخابات بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز مقام‌های فیسبوک در تماس تلفنی با گزارشگران گفته‌اند یک حساب کاربری‌ که متعلق به «آژانس تحقیق اینترنت» روسیه است٬ به مدت هفت دقیقه به طور مشترک مدیر یکی از این صفحات جعلی بوده است. با این حال این افراد تاکید کرده‌اند که تنها با استناد به این مدرک نمی‌توان این کارزار را به دولت روسیه نسبت داد.

فیسبوک سال گذشته گفته بود که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا یک کارزار روس با انتشار و خرید تبلیغاتی در فیسبوک٬ قصد دخالت در آن انتخابات را داشتند.

مقام‌های فیسبوک می‌گویند یک حساب کاربری‌ که متعلق به «آژانس تحقیق اینترنت» روسیه است٬ به مدت هفت دقیقه به طور مشترک مدیر یکی از این صفحات جعلی بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا اواخر تیرماه تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تایید کرد و ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به مداخله در انتخابات سال ۲۰۱۶ متهم کرد. به دنبال آن واشینگتن نیز تحریم‌هایی‌ را علیه مسکو اعمال کرد.

دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا گفته است که قبول دارد روسیه در آن انتخابات دخالت کرده است٬ اما تاکید دارد که این دخالت تاثیری بر نتیجه انتخابات نداشته است.

مسکو همواره اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده است.

این‌بار اما فیسبوک تاکید کرده است که تحقیقاتش هنوز در مراحل اولیه است و تا این لحظه گروه یا دولت خاصی را به عنوان مسئول هدایت این صفحات و حساب‌های کاربری شناسایی نکرده است.

فیسبوک تاکید کرده است که به تلاش‌هایش در خصوص مقابله با این کارزار ادامه خواهد داد.

شریل سندبرگ٬ مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک- عکس آرشیوی است.
شریل سندبرگ٬ مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک- عکس آرشیوی است.

​در عین حال٬ شریل سندبرگ٬ مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک به خبرنگاران گفته است که احتمالا هم‌زمان با تلاش‌های فیسبوک٬ تلاش‌های این چنینی برای تاثیرگذاری بر عقاید عمومیهم پیچیده‌تر خواهد شد.

در همین خصوص آدام شیف٬ از اعضای ارشد دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از فیسبوک خواست تا به تلاش‌هایش در این زمینه ادامه بدهد و افزود که اطلاعیه فیسبوک نشان‌می‌دهد که عوامل بدخواه خارجی که «نشانه‌های کارزارشان شبیه به کارزار پیشین روس‌ها است»٬ به تلاششان برای سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی و نفوذ در انتخابات ایالات متحده ادامه می‌دهند.ریچارد بر٬ رئیس جمهوری‌خواه این کمیته نیز گفته است که قرار است در مجلس نمایندگان گزارشی در خصوص تهدیدات آنلاین علیه امنیت انتخابات آمریکا ارائه شود.

وی هدف از این فعالیت‌های آنلاین را ایجاد اختلاف نظر و بی‌اعتمادی و «تضعیف باور عمومی» به اصول و نظام سیاسی آمریکا دانست و افزود: «روس‌های خواهان یک آمریکای ضعیف هستند.

وزیر امنیت داخلی ایالات متحده ۲۳ تیرماه به نقل از مقام‌های امنیتی کشورش گفت که روسیه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و امکانات دیگر، به تلاش‌های خود برای برای ایجاد «تفرقه» میان شهروندان آمریکایی، «ادامه می‌دهد».

در عین حال میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا نیز ۲۷ تیرماه به روسیه هشدار داد که در انتخابات ماه نوامبر مجلس نمایندگان و میان‌دوره‌ای سنای آمریکا دخالت نکند و افزوده بود که سنا احتمالا مصوبه‌های تازه‌ای را در خصوص تشدید تحریم‌های روسیه ارائه خواهد کرد.

با استفاده از فیسبوک٬ خبرگزاری رویترز٬ توئیتر و رادیو فردا؛ د.آ
XS
SM
MD
LG