لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

هشدار وزیر امنیت داخلی آمریکا در مورد اقدامات «تفرقه‌انگیز» روسیه


کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا
کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا

وزیر امنیت داخلی ایالات متحده به نقل از مقام‌های امنیتی کشورش می‌گوید روسیه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و امکانات دیگر، به تلاش‌های خود برای برای ایجاد «تفرقه» میان شهروندان آمریکایی، «ادامه می‌دهد».

کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا، ۲۳ تیر ماه، گفته است روسیه از شبکه‌های اجتماعی، «هم‌فکرانی [که در حمایت از آن کشور] سخن می‌گویند و ظرفیت‌های دیگر، بهره می‌برد تا میان مردم آمریکا دودستگی و ناسازگاری ایجاد کند».

با این حال این مقام کابیه دونالد ترامپ افزوده است که این اقدامات «لزوما بر سیاستمداران و یا کارزارهای سیاسی مشخصی، متمرکز نیست».

وزیر امنیت داخلی آمریکا اظهار داشت که مدرک و شاهدی در دست نیست که نشان دهد روسیه، «با همان شدت و حدتی» که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت کرد، قصد دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در سال جاری میلادی را داشته باشد.

انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ در ماه نوامبر برگزار خواهد شد و در جریان آن، همه کرسی‌های مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای ایالات متحده، به رای گذاشته می‌شود.

سخنان خانم نیلسن، در جمع مقام‌های وزارت امینت داخلی در فیلادلفیا، یک روز پس از آن مطرح شده که وزارت دادگستری دولت مبتوع او علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه، به دلیل حمله سایبری علیه حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶، اعلام جرم کرد. آن‌طور که گفته شده این ۱۲ نفر افسران «اداره اصلی اطلاعات» ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، موسوم به «گ‌‌رو» هستند. نهادی که در کنار «سرویس امنیت فدرال روسیه»، ارکان اطلاعاتی آن کشور را تشکیل می‌دهند.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا در مورد این ۱۲ نفر درست چند روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در هلسینکی، پایتخت فنلاند منتشر شد. آقای ترامپ روز شنبه با اشاره به اینکه این ماجرا در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاده، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پشین کشورشی را متهم کرد که در قبال این اقدام به اندازه کافی قاطع نبوده است. آقای اوباما هنوز شخصا به این اتهام واکنش نشان نداده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسش در این مورد که آیا او مسئله دخالت‌ها و حملات مجازی را با آقای پوتین مطرح خواهد کرد پاسخ داده «هر آن‌چه من می‌توانم انجام بدهم این است که بپرسم "آیا این کار را کرده‌ای؟" و، "دیگر این‌ کار را نکن". ولی او احتمالا تکذیب خواهد کرد». کاخ کرملین همواره اتهام‌ دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرده‌است.

کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا، روز شنبه گفت وزارت‌خانه او به مقام‌های محلی و ایالتی برای آماده‌سازی سیستم‌های رای‌گیری در برابر حملات سایبری از طرف روسیه و یا جاهای دیگر، کمک خواهد کرد. نیلسن تاکید کرده هر حمله‌ای به ساز و کار رای‌گیری در ایالات متحده «چه موفق باشد چه ناموفق، حمله‌ای مستقیم به دمکراسی ما است».

شماری از مقام‌های ایالتی که در نشست فیلادلفیا گرد آمده بودند، بر لزوم موضع‌گیری شدیدتر دونالد ترامپ علیه روسیه، برای تضمین اعتماد عمومی شهروندان در جریان انتخابات پیش‌رو، تاکید کرده‌اند.

با استفاده از گزارش اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG