لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

هشدار مقام اطلاعاتی آمریکا در مورد «خطر فزاینده حمله سایبری»


مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا روز جمعه در یک سخنرانی ضمن هشدار در مورد «خطر فزاینده حمله سایبری» برای این کشور، چند کشور از جمله ایران را به حمله سایبری «روزانه» به ایالات متحده متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از این سخنرانی که در اندیشکده هادسن ایراد شد، دن کوتز، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا، با یادآوری حادثه مرگبار ۱۱ سپتامبر گفت که «چراغ‌های هشدار بار دیگر قرمز است».

آقای کوتز در ادامه تهدید «حمله سایبری بزرگ» به زیرساخت‌های حیاتی کشور ایالات متحده را «فزاینده» توصیف کرد.

او در ادامه می‌گوید که چهار کشور ایران، روسیه، چین و کره شمالی «هر روز» به حمله سایبری به شبکه‌های کامپیوتری دولتی و ایالتی و محلی آمریکا دست می‌زنند.

او به کمپانی‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی نیز به عنوان دیگر اهداف این حملات اشاره کرد.

در چند سال گذشته هر جا که از حمله سایبری دولتی به مفهوم دارای حمایت یک دولت یا حکومت سخن به میان می‌آید، نام ایران نیز در فهرست کشورهای مهاجم تکرار می‌شود.

آمریکا و کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر بارها نسبت به وقوع حملات سایبری از سوی روسیه و چین هشدار داده‌اند و ایران نیز در چندین حمله مسئول شناخته شده است.

در همین زمینه فروردین سال جاری ده فرد حقیقی و حقوقی ایرانی به اتهام هک کردن صدها دانشگاه آمریکایی و بین‌المللی هدف تحریم آمریکا قرار گرفتند.

اما دن کوتز روز جمعه در سخنرانی خود بیش از همه بر روسیه تمرکز داشته و حکومت ولادیمیر پوتین را «بی‌شک بزرگ‌ترین مهاجم خارجی» در زمینه حملات سایبری توصیف کرده است.

این سخنرانی، به نوشته رویترز، تنها ساعتی پس از آن ایراد شده است که وزارت دادگستری آمریکا در گزارشی که روز جمعه، ۲۳ تیرماه، منتشر کرد ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به هک رایانه‌ای هیلاری کلینتون و حزب دموکرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم کرد.

از سوی دیگر هشدار این مقام اطلاعاتی تنها سه روز پیش از آن صادر شده است که دونالد ترامپ قرار است با همتای روس خود یعنی ولادیمیر پوتین در هلسینکی، پایتخت فنلاند، دیدار کند.

آقای کوتز هشدار داد که امکان حمله «فلج‌کننده» عامل خارجی به «زیرساخت‌های حیاتی ما» روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

او در ادامه حملات سایبری روزانه کنونی را به نشانه‌های «هشداردهنده‌ای» شبیه دانسته است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از حمله القاعده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک یافته بودند.

در پی تحقیقات پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، مشخص شد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از نشانه‌ها و شواهدی که می‌توانست مانع این حادثه شود غافل مانده بودند.

منبع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG