لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

اعلام جرم علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه بخاطر مداخله در انتخابات آمریکا


 راد روزنستاین معاون دادستان کل آمریکا
راد روزنستاین معاون دادستان کل آمریکا

وزارت دادگستری آمریکا طی گزارشی که روز جمعه ۲۳ تیرماه در سایت رسمی خود منتشر کرده ، ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به هک رایانه ای خانم هیلاری کلینتون و حزب دمکرات در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم کرده است.

این کیفرخواست علیه افسران اطلاعاتی روسیه که اسامی و محل خدمت آنها نیز ذکر شده، درست سه روز قبل از دیدار رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه منتشر شده است.

این اعلام جرم بر اساس تحقیقات تیم رابرت مولر، مستشار ویژه پرونده مربوط به «دخالت‌های روسیه در انتخابات ۲۰۱۶» صادر شده است.

قرار است آقای دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین دوشنبه هفته جاری در هلسینکی، پایتخت فنلاند، دیدار کنند.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کیفرخواست یاد شده، مشروح ترین اتهامی است که مشخصا علیه روسیه در رابطه با دخالت در انتخابات به نفع کارزار انتخاباتی آقای ترامپ منتشر شده است. روسیه این اتهامات را رد می کند.

این گزارش می افزاید راد روزنستاین معاون دادستان کل آمریکا نیز اعلام کرد که کیفرخواست یاد شده اتهامی علیه هیچ شهروند آمریکایی در همدستی با روسیه عنوان نکرده است. وی همچنین گفت که وی طی هفته جاری اجمالا آقای ترامپ را در جریان گزارش این کیفرخواست قرار داده است.

گزارش وزارت دادگستری می گوید که افسران آژانس امنیتی نظامی روسیه شبکه های رایانه‌ای کمیته کمپین کنگره دموکراتها، کمیته ملی دموکراتها و کمپین انتخاباتی خانم کلینتون را هک کرده و برخی اطلاعات را تحت برخی عناوین در فضای اینترنتی منتشر کرده اند.

آقای مولر همچنین پرونده همکاری احتمالی کمپین انتخاباتی آقای ترامپ با روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ را تحقیق می کند.

فوریه سال جاری نیز آقای مولر ۱۳شهروند و سه شرکت روسی را متهم به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق انتشار گسترده اطلاعات غلط و سفر به آمریکا برای جمع آوری اطلاعات کرد.

با این حال، رویترز می نویسد که کیفرخواست جدید برای اولین بار مستقیما دولت روسیه را متهم به دخالت انتخاباتی کرده است.

این گزارش می افزاید که نهادهای اطلاعاتی آمریکا متقاعد شده اند که با دستور آقای پوتین، عاملان روسیه از طریق تبلیغات و هک رایانه‌ای، در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری آمریکا مداخله کرده‌اند.

ساعاتی قبل از انتشار گزارش آقای مولر، آقای ترامپ که به بریتانیا سفر کرده است، تحقیقات آقای مولر را ضربه ای بر روابط روسیه و آمریکا عنوان کرد.

همزمان وکیل آقای ترامپ نیز با اشاره به کیفرخواست منتشر شده طی توییتی گفت که «این خبر خوبی برای همه آمریکایی ها است. هیچ آمریکایی متهم به همدستی با روسیه نشده است و زمان آن رسیده است که مولر پرونده تحقیقات علیه رئیس جمهوری را متوقف کند و بگوید که ترامپ کاملا بی گناه است».

منابع: وزارت دادگستری آمریکا، رادیو فردا. د.خ
XS
SM
MD
LG