لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«ایراد اتهام علیه نخستین فرد» در پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا


رابرت مولر «مستشار ویژه‌» تحقیقات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
رابرت مولر «مستشار ویژه‌» تحقیقات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

خبرگزاری رویترز و دیگر رسانه ها می گویند، هیات منصفه ای که برای بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، تشکیل شده است ، اتهاماتی را علیه یک نفر در این پرونده مطرح کرده است.

یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته است، یک قاضی فدرال دستور داده است که اتهامات و همچنین هویت متهم در این پرونده احتمالا تا روز دوشنبه مهر و موم شود.

در حالی که رسانه های آمریکایی گمانه زنی های مختلفی در خصوص هویت فرد یا افراد متهم مطرح کرده اند، اما برخی گزارش ها حاکی است که احتمالا به زودی مقام‌های قضایی دستور احضار یا بازداشت را صادر می کنند.

رویترز می گوید، موضوع ایراد اتهام علیه یک نفر در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ توسط هیات منصفه ابتدا روز جمعه توسط شبکه خبری «سی ان ان» منتشر شده بود.

این هیات منصفه به درخواست رابرت مولر، مستشار ویژه‌ تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تشکیل شده است و مدارک موجود در این خصوص را مورد بررسی قرار می‌دهد.

منابع مطلع از تحقیقات رابرت مولر به رویترز گفته اند، او تحقیقات گسترده ای در خصوص ارتباط احتمالی بین ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و کشورهای خارجی از جمله فرار مالیاتی و پولشویی انجام داده است.

وزارت دادگستری آمریکا در ۲۷ اردیبهشت رابرت مولر، مدیر اسبق اداره تحقیقات مرکزی آمریکا، اف بی‌آی را به عنوان «مستشار ویژه‌» برای هدایت تحقیقات در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ تعیین کرد.

تعدای از نهادهای امنیتی آمریکا در ژانویه ۲۰۱۷ در پایان تحقیقات خود اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور یک کارزار سازمان‌یافته برای «تأثیرگذاری» بر انتخابات آمریکا را صادر کرده بود که هدف آن ایجاد بی‌اعتمادی به سیستم انتخاباتی آمریکا، تضعیف هیلاری کلینتون و کمک به دونالد ترامپ بود.

با وجود تمامی شواهدی که منتقدان ارائه می‌دهند، دولت روسیه دخالت در کارزار انتخاباتی آمریکا را تکذیب کرده و دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری با روسیه را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG